Page 8 - IDEA Studie 2 2015 Dopravni reforma
P. 8

nových pravidel. První vliv reformy na počty nehod lze sledovat hned v prvním týdnu po vstoupení nového zákona v účinnost.
Výsledky tedy poskytují přesvědčivý důkaz o značném bezprostředním dopadu nového dopravního zákona na počet smrtelných nehod vČeské republice. Dlouhodobější dopady tohoto zákona však nejsou zřejmé a jsou-li nějaké, pak se jedná o efekty v řádu jednotek procent, které s dostupnými daty nelze statisticky doložit. K největšímu úbytku smrtelných nehod došlo hned v prvním čtvrtletí po zavedení reformy, dopady po více než 12ti měsících jsou statisticky i objemově nevýznamné. Výsledky se nemění ani při zahrnutí dalších kontrolních proměnných, které mohly počty smrtelných nehod na českých silnicích ovlivnit, jako například intenzity nákladní dopravy, počtu automobilů na osobu, nebo stáří vozidel.
Proč byl účinek nových pravidel jen krátkodobý?
Krátkodobý dopad nových pravidel na počty smrtelných nehod není velkým překvapením a je v souladu s předchozími zkušenostmi z jiných zemí. Důvody tohoto vývoje jsou ale nejasné. Ve studii pracujeme s dvěma hypotézami. Tou první je vliv očekávání změny pravidel, druhá spočívá vrozdílné míře prosazování nových pravidel v čase.
Zavádění nových dopravních pravidel může být spojeno s přehnanými očekáváními obyvatel ohledně výše a frekvence trestů za jejich porušování. Tato přehnaná očekávání jsou často podporována rozsáhlým mediálním pokrytím reformy, vyjádřeními politiků a představitelů policie. Lidé také mohou očekávat, že přísnější tresty budou dopravní policii více motivovat k jejich vymáhání.
Ekonomická teorie nabízí opačnou předpověď chování policie. Tsebelis (1989) tvrdí, že vyšší tresty pozitivně ovlivní chování řidičů, a prostředky určené na vynucování dodržování předpisů tak mohou být použity jiným způsobem. Je také možné, že pokud jsou přijímána komplexní dopravní opatření, jako je zmíněný zákon, nachází se dopravní policie již ve stavu, kdy jsou její kapacity přetížené. Pokud tedy nová opatření vedou ke zlepšení dopravně-bezpečnostních indikátorů, je úroveň vynucování snížena a policejní kapacity přesunuty k potřebnějším úkolům. Také pozornost politiků se po počátečním zlepšení dopravní bezpečnosti obrátí jinam.
6




























































































   6   7   8   9   10