Page 8 - IDEA Studie 2 2016 Vliv vrstevniku na koureni mladeze
P. 8

tedy spočívá v tom, že studenti si mohou vybírat střední školu, jejíž stávající studenti vykazují jim podobné charakteristiky, které neumíme pozorovat, ale které souvisí s náchylností ke kouření.
Studie se s tímto problémem vyrovnává dvěma způsoby, díky kterým je schopna přímo kontrolovat nepozorované vlastnosti, společné studentům jednotlivých škol.
Zaprvé mezi vysvětlující proměnné přidává informaci o zkušenostech jednotlivce s cigaretami, alkoholem a marihuanou z období před nástupem na střední školu. Zahrnutí této proměnné zmenšuje možnost zkreslení, které by mohlo vzniknout v případě, že si žáci s určitou mírou zkušeností s rizikovým chováním budou vybírat stejné střední školy.
Zadruhé tento přístup využívá předpoklad, že uchazeči o střední školu si vytváří očekávání o postoji školy ke kouření na základě pozorování chování jejích současných studentů. Data o kouření studentů třetího ročníku jednotlivých středních škol jsou použita jako proxy proměnná za očekávání nových studentů ohledně jejich budoucích spolužáků. Tento postup vychází z předpokladu, že pokud má uchazeč o střední školu nepozorované vlastnosti, které způsobí, že se z něj pravděpodobně stane kuřák, bude se chtít zapsat na školu, kam chodí lidé s podobnými vlastnostmi a kteří vykazují podobnou tendenci k rizikovému chování.
Konečný model tedy obsahuje jako nezávislou proměnnou pravděpodobnost, že daný jednotlivec denně kouří. Vysvětlující proměnné jsou:
 kouření spolužáků v období před nástupem na SŠ;
 kouření starších spolužáků v době výběru střední školy;
 zkušenost jednotlivce s rizikovým chováním (kouření, alkohol, marihuana)
v období před nástupem na SŠ;
 proměnné, definující charakteristiky jednotlivce;
 proměnné, definující charakteristiky vrstevníků.
6























































































   6   7   8   9   10