Page 19 - IDEA Studie 3 2016 Verejna podpora mist ve skolkach
P. 19

Sekundární a další dopady
Naše základní analýza výnosů a nákladů jednoho dodatečného místa ve školce pomíjí řadu sekundárních dopadů a dopady dlouhodobějšího charakteru. Vtéto kapitole podstatu a pravděpodobný rozsah jejich výnosů a nákladů ozřejmujeme. Jde o efekty, které mají dopady buď řádově nižší než efekty primární, anebo jejich dopady lze odhadovat jen velmi zhruba.
Investiční náklady
Při odhadu investičních nákladů na výstavbu, které dodatečné místo ve školce vyžaduje, pracujeme s průměrnými investičními náklady na jedno místo ve školce. Investice zvyšující kapacitu školky může mít řadu forem od výstavby na zelené louce, rozšíření školky stávající, nebo rekonstrukce jiné budovy. Expertní zkušenosti znových programů podpory výstavby školek ukazují, že střední investiční náklady na jedno dodatečné místo se pohybují na úrovni 250 tisíc korun. Uplatníme-li roční odpisovou sazbu na stavby typu školek20 ve výši 2 % na období 50 let, náklad rozpočítaný na jedno místo ve školce za rok tak představuje cca 5 000 Kč. To ve srovnání s odhadem celkových čistých výnosů veřejných rozpočtů není příliš vysoká částka. Tento typ investičních výdajů lze navíc z velké části hradit z prostředků operačních programů EU, protože jde o rozvojovou záležitost s řadou žádoucích sociálně-ekonomických přínosů.21 Názor autorů navíc je, že tento typ investičních výdajů, na rozdíl od řady jiných projektů dalšího vzdělávání apod. s obtížně sledovatelnými výsledky, představuje smysluplnější variantu využívání fondů EU.
Je třeba zmínit, že zvýšení kapacity školky o jedno místo není v praxi realistické. Investiční výstavba zpravidla znamená zvýšení kapacity o deset a více míst (přístavba či nová výstavba). Význam tohoto problému může výrazně snížit taková forma veřejné podpory školek, která není podmíněna konkrétním místem trvalého bydliště a která umožňuje získat místo ve školce i v jiné blízké obci, případně poblíž místa pracoviště. Potenciální náklad spojený s nutností investic rovněž snižuje možnost užití existujících a nově navrhovaných alternativních způsobů předškolní péče, zejména dětské skupiny a tzv. mikrojesle, které vznikají v existujícím fondu firemních či veřejných budov a v domácnostech.
20 http://www.odpisy.estranky.cz/clanky/danove-odpisy/
21 Sladění pracovního a rodinného života patří mezi priority a opakovaně zdůrazňovaná doporučení České republice v rámci Programu reforem.
 17



























































































   17   18   19   20   21