Page 25 - IDEA Studie 3 2016 Verejna podpora mist ve skolkach
P. 25

Závěry s akcentem na veřejné politiky
Každý veřejný program, včetně podpory školek, by měl být podrobován analýze výnosů a nákladů.29 Skutečnost, že některé výnosy a náklady je obtížné odhadnout nebo vyjádřit penězi ještě neznamená, že taková analýza nemůže být realizována a její výsledky nemohou být užitečné pro veřejnou diskusi a rozhodování při tvorbě veřejných politik.
Naše analýza nákladů a výnosů veřejných školek ukazuje, že jedno dodatečné místo ve školce i za velmi konzervativních předpokladů představuje pro veřejné rozpočty čistý pozitivní výnos. Pokud do celkové rozvahy navíc zahrneme i soukromé výnosy rodin s dětmi ve formě vyšších okamžitých a budoucích příjmů, zkvalitnění života rodičů, zvýšenou ochotu mladých lidí mít děti motivovanou lepšími podmínkami ke sladění rodiny a pracovní kariéry, snadnější socializaci a přípravu na školu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, potom se veřejná podpora míst ve školkách jeví jako jednoznačně prospěšný společenský projekt.
Finanční podpora školek se pro veřejné rozpočty sice jeví jako nákladná, ale již méně je vidět, že stejné nebo dokonce vyšší peníze veřejným rozpočtům i přináší. Zatímco náklady jsou zřetelné a dají se určit přesně, výnosy mají různý charakter a jsou mnohem hůře viditelné. Nezanedbatelná část výnosů pramení z vyšších výdělků žen-matek, a tedy daní a odvodů v jejich současné a budoucí pracovní kariéře, což není bráno v potaz. Navíc se velká část nákladů hradí na úrovni obcí, ale většina výnosů se realizuje na úrovni státního rozpočtu a rodin s malými dětmi. To výrazně oslabuje motivace obcí poptávku po místech ve školkách předvídat a flexibilně uspokojovat. Až koncem roku 2015, tedy bohužel až po odeznění demografické vlny v období 2000-2013, byly centrální vládou zřízené fondy30 poskytujícím obcím dotace na investiční výstavbu školek.31
Kontrast čistých výnosů veřejných rozpočtů a vysokých výnosů společenských (veřejné + soukromé)míst ve školkách na straně jedné a jejich dlouhodobě přetrvávající
29 Münich a Psacharopoulos (2015).
30 Fond rozvoje MŠ a ZŠ: http://www.msmt.cz/ministerstvo/fond-rozvoje-kapacit-materskych-a- zakladnich-skol
31 Mělo by však jít o program trvalý (demografický růst lze totiž na úrovni některých obcí očekávat navzdory celostátnímu demografickému poklesu), dotace by neměly být obcím poskytovány na základě soutěže snejistým výsledkem a finanční pravidla programů by měla poskytovat větší flexibilitu, umožňující sladění s místními podmínkami. Při splnění těchto podmínek je možno uvažovat i o zavedení zákonné povinnosti obcí dostatek míst ve školkách pro místní rodiče průběžně zajišťovat.
 23


























































































   23   24   25   26   27