Page 11 - IDEA Studie 4 2015 Platy ucitelu
P. 11

  1.4 1.3 1.2 1.1
1 0.9 0.8 0.7 0.6
Graf 4c: Relativní průměrný výsledek učitelů v testu schopností řešit problémy vs. relativní úroveň průměrné hodinové mzdy
 JPN
 KOR
  POL
BEL
 SVK
 DNK
  NLD
 RUS
CZE
   0.9 0.92 0.94
0.96 0.98 1 1.02
Podíl průměrného test skóru v testu schopností řešit problémy učitelů s VŠ vzděláním v dané zemi a průměrného výsledku všech zaměstnanců s VŠ vzděláním v dané zemi
Zdroj: Vlastní výpočty na základě PIAAC
Velký význam relativní úrovně a struktury učitelských platů zpohledu zájmu oučitelskou profesi na straně jedné, silná omezení ve veřejných rozpočtech a nedostatečná informovanost nejen širší veřejnosti, ale i tvůrců politik na straně druhé, představuje závažné důvody, proč je této problematice potřeba věnovat bedlivou pozornost a politická rozhodování zakládat na kvalitní evidenci: na datech a faktech. Tato studie nabízí poměrně jednoduchý, ale úvodní, nový a informativní kvantitativní vhled do současné situace v této oblasti v Česku.
Relativní platy českých učitelů
Zahraniční výzkumy ukazují, že atraktivitu učitelské profese spoluurčuje celá řada faktorů. Zdaleka nejde jen o faktory finanční. Významnou roli hrají i faktory jako je osobní zájem o práci sdětmi, kvalita a délka pedagogického resp. učitelského vzdělání, možnost profesního růstu, stresové zatížení a rozsah zodpovědností, materiální podpora práce a atmosféra ve škole, počet a kvalita žáků ve třídě, dostupnost asistentů učitele, kvalita mentoringu, možnosti dalšího vzdělávání a celá řada dalších. Finanční faktory jsou však z hlediska atraktivity a společenského uznání učitelské profese také velmi důležité. Jde jak o výši platu jako takovou, tak věkovou strukturu, výši a rozsah odměn. Tato studie se primárně zabývá finančními faktory.
Pokud jde o motivační charakter učitelských platů, jejich úroveň je třeba srovnávat s tím, jaké jsou k učitelské profesi v dané zemi alternativy. Nemá tedy valný smysl mezinárodně srovnávat učitelské platy nejen v ekvivalentu směnných kurzů, ale ani v paritě jejich kupní síly. Zahraniční učitelské platy totiž nejsou reálnou alternativou pro naprostou většinu českých učitelů nebo zájemců o tuto profesi. Dostatečně relevantní není ani srovnání učitelských platů shladinou průměrných mezd v národním hospodářství. Je to dáno tím, že průměrnou mzdu výrazně snižují platy
9
Podíl průměrné hodinové mzdy učitelů s VŠ vzděláním a průměrné hodinové mzdy všech zaměstnanců
s VŠ vzděláním












































































   9   10   11   12   13