Page 12 - IDEA Studie 4 2015 Platy ucitelu
P. 12

zaměstnanců bez vysokoškolského vzdělání, kteří sice dominují mezi ostatními zaměstnanci, nikoliv však mezi učiteli.13 Motivační charakter učitelských platů lze lépe nahlédnout srovnáním s platy vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců-neučitelů.
Učitelské platy proto srovnáváme splaty všech vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců. Z pohledu většiny současných učitelů se s prodlužující praxí nabídka profesních alternativ zužuje. Avšak těm, co se o své budoucí pracovní kariéře teprve rozhodují v závěru středoškolského studia nebo během studia na škole vysoké, se nabízí celé profesní spektrum, byť reálné možnosti mohou omezovat studijní a další dispozice. Naše srovnání je tedy relevantní především pro rozhodování a motivace mladé generace lidí než stávajících učitelů.
Srovnání platové úrovně
Pro atraktivitu učitelských platů je důležité, kolik alternativních pracovních příležitostí nabízí platy vyšší. Pro tento účel jsme zkonstruovali ukazatel podílu vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců-neučitelů, kteří pobírají plat vyšší než je průměrný plat učitelů. Protože se tento ukazatel liší pro různé kraje, ukazatel vytváříme součtem dílčích ukazatelů za jednotlivé segmenty krajů.14
Hodnoty agregátního ukazatele pro jednotlivé věkové skupiny během let 2006 – 2014 ukazuje Graf 5. Podíl vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců-neučitelů splaty vyššími než jsou průměrné platy učitelů základních škol se až na nejmladší (20 – 29 let) a nejstarší věkovou skupinu (60+) pohybovala nad 80 %. To znamená, že 4/5 vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírají vyšší plat než je průměrný plat učitele. Nejhorší byla a zůstává situace učitelů středního věku 30 – 50 let, kde se uvedený podíl za celé období pohyboval mezi 84 – 89 %. Ačkoliv v uvedeném období došlo k určitým změnám, šlo převážně o přechodné fluktuace a situace v roce 2014 je velmi podobná té v roce 2006. Jedinou výjimku představuje skupina nejmladších učitelů do 30 let věku, jejichž situace se znatelně zlepšila (zmíněný podíl dnes přesahuje 70 %). Dočasná fluktuace u nejstarších učitelů v roce 2011 zřejmě nesouvisí tolik s platy, jako spíše s participačním chováním nejstarší skupiny zaměstnanců
13 Vyžaduje to s určitými výjimkami zákon o pedagogických pracovnících.
14 K výpočtu statistik byly ve spolupráci s firmou TREXIMA, spol. s r.o. využity údaje o platech z databáze Informace o průměrném výdělku (ISPV). Databáze ISPV obsahuje údaje o mzdách za celou platovou sféru (tj. veřejnou sféru, do které patří všechny veřejné školy) a dále za reprezentativní vzorek zaměstnavatelů ze mzdové sféry (tj. soukromá sféra) obsahující i několik soukromých a církevních škol. Soukromé školy představují malou skupinu ve mzdové sféře a nejsou do našich výpočtů zahrnuty. Při výpočtu byly použity váhy tak, aby výsledné statistiky byly statisticky reprezentativní (odpovídaly příslušným populacím). Dle klasifikace profesí CZ-ISCO pro údaje za rok 2014 identifikujeme učitele ZŠ takto: 23410 - Učitelé na 1. stupni základních škol, 23303 - Učitelé na 2. stupni základních škol. Ředitelé ve výpočtech nejsou zahrnuti. Platy přepočítáváme vždy na plné úvazky. Vanalýze pracujeme s přepočtenými platy, které odpovídají práci na plný úvazek. To znamená, že platy zaměstnanců pracujících na částečný úvazek jsou přepočteny tak, že do výpočtu vstupují ve výši, jaká by odpovídala plnému úvazku. Učitelé veřejných středních škol nejsou do srovnání zahrnuti. Učitelé veřejných vyšších odborných škol jsou zařazeni mezi ostatní vysokoškolsky vzdělané zaměstnance.
 10



























































































   10   11   12   13   14