Page 22 - IDEA Studie 4 2015 Platy ucitelu
P. 22

Závěrečné poznámky
Na závěr je třeba zopakovat, že platy učitelů a platy obecně nejsou zdaleka jediným faktorem, který determinuje kvalitu učitelů a výuky. Jde však o faktor velmi významný. Adekvátnější úroveň učitelských platů je tedy podmínkou nutnou, nikoliv však postačující, kvýraznějšímu zlepšování výkonnosti českého vzdělávacího systému.
V textu studie popisujeme situaci pomocí agregátních ukazatelů mediánů a průměrů. Nezbytně proto ve svých tvrzeních a závěrech generalizujeme. Naše generalizující tvrzení je třeba vnímat jako agregovaný popis celkového stavu, za kterým samozřejmě stojí desítky tisíc učitelů a neučitelů, jejichž situace se od mediánových a průměrných hodnot z definice liší a naše zobecňující tvrzení se na jejich případ nemusí vždy adekvátně vztahovat.
Některá naše tvrzení jsou založena pouze na zjištěních ze zahraničí nebo na fragmentovaném nesystematickém empirickém pozorování, protože je není možno doložit dostatečně rigorózními a věrohodnými empirickými studiemi. To se týká především fenoménů spojených svolbou učitelství jako budoucí profese. Této problematice se v Česku dosud nevěnovala systematická empirická pozornost, byť existuje poměrně bohaté datově-informační zázemí, které by to vprincipu umožňovalo.25
 25 Jde o centrálně shromažďované informace o výsledcích maturitních zkoušek, o podaných přihláškách na vysoké školy a výsledcích přijetí a o data z matriky vysokoškolských studentů.
20





























































































   20   21   22   23   24