Page 14 - IDEA Studie 4 2016 Netransparentnost verejnych zakazek
P. 14

Dopad limitů a manipulací na rozdíl na celkovou vysoutěženou cenu
Protože lze namítat, že snížení rozdílu vysoutěžené ceny zakázek oproti prvotnímu předpokladu jejich hodnoty je pouze mechanickým efektem, který nastane, když zadavatelé nastavují očekávanou hodnotu zakázek z oblasti nad limitem do oblasti pod limitem, ukazujeme dále, jaký efekt mělo zavedení zjednodušeného podlimitního řízení na celkovou distribuci vysoutěžené ceny zakázek. Nesoustředíme se tedy pouze na průměrné úspory, ale na efekty zjednodušeného řízení na celkovou míru zvětšování nebo zmenšování velikosti zakázek.
V obrázku 5 porovnáváme kumulativní distribuce vysoutěžené ceny zakázek v letech 2005 a 2007, tj. rok před a po zavedení zjednodušeného podlimitního řízení. Sledujeme pouze zakázky menší než 40 milionů, pro které je relevantní vyhodnocovat zavedení zjednodušeného řízení. Vysoutěžené ceny zakázek očišťujeme o inflaci na úroveň cen z roku 2005, abychom analyzovali porovnatelné distribuce ceny.
Levý graf v obrázku 5 ukazuje, že i když v roce 2005 před zavedením zjednodušeného řízení nebyla distribuce vysoutěžených cen narušena zjednodušeným řízením, v roce 2007 se už mnoho zakázek nafouklo a přesunulo směrem nahoru a zakázky byly zadávány ve větším objemu těsně pod limitem, který zjednodušené řízení omezuje.
Obrázek 5
Kumulativní distribuce finální ceny zakázek před a po zavedení zjednodušeného řízení
Poznámky: Levý obrázek ukazuje kumulativní distribuce finální ceny zakázek za roky 2007 (plná černá čára) a 2005 (čárkovaně). Pravý obrázek porovnává kumulativní distribuce finální ceny zakázek za roky 2008 (plná černá čára) a 2007 (čárkovaně). Červená čára na 20 mil. Kč znázorňuje maximální limit pro zjednodušené podlimitní řízení, nad nímž se nesmějí zadávat stavební zakázky v zjednodušeném řízení.
  12



























































































   12   13   14   15   16