Page 20 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 20

Příloha: Metodické podrobnosti O učitelských platech v České republice informují dva původní zdroje. Data sbírá MŠMT prostřednictvím výkazu P1-04. Z těchto polo-agregovaných údajů na úrovni školy však není možno spočítat mediánovou hodnotu platů a není možno identifikovat platy věkově a genderově specifické. Druhým původním zdrojem dat je Informační systém o průměrném výdělku (ISPV). Databáze obsahuje údaje o platech za celou platovou sféru (tj. veřejnou sféru, do které patří všechny veřejné školy). Data ISPV obsahují informace o jednotlivých složkách platu a umožňují zohlednit věkovou, genderovou a regionální strukturu platů. K výpočtu statistik v Tabulce 1 a Grafech 2 - 4 byly ve spolupráci s firmou TREXIMA, spol. s r. o. využity údaje o platech z databáze ISPV. Při výpočtu byly použity váhy tak, aby výsledné statistiky byly statisticky reprezentativní (odpovídaly příslušným populacím pracovníků) na národní úrovni. Dle klasifikace zaměstnání CZ-ISCO identifikujeme učitele základních škol kódy 23410, 23411, 23412, 23303. Do srovnání zahrnujeme vysokoškolsky vzdělané pracovníky mzdové (soukromé) sféry, platové (veřejné a státní) sféry a srovnáváme je s učiteli veřejných škol. Do výpočtu učitelských platů nejsou zahrnuti učitelé škol soukromých. Ředitelé a ostatní pedagogičtí pracovníci do výpočtů také nejsou zahrnuti. Platy a mzdy zahrnují veškeré složky platu včetně odměn. Údaje pokrývají celé období 12 měsíců každého kalendářního roku, takže ukazatele nejsou ovlivněny případným rozdílem v časování výplat ročních, půlročních a dalších případných složek platů a mezd. Platy a mzdy přepočítáváme vždy na plné úvazky. To znamená, že platy pracovníků pracujících na částečný úvazek do výpočtu vstupují převedeny na platový ekvivalent odpovídající plnému úvazku. Mediánová hodnota platu odpovídá platu pracovníka, který se nachází přesně vpolovině pracovníků seřazených podle výše jejich platu. Mediánové hodnoty platů nejsou, na rozdíl od průměrných hodnot, citlivé na krajní hodnoty (tj. malý počet velmi nízkých a velmi vysokých platů). Byť jsou výpočty založeny na příjmech osob za celý rok, prezentované ukazatele jsou převedeny na běžnější měsíční ekvivalenty. Ukazatel v Grafu 2 poměřuje, kolik vysokoškolsky vzdělaných pracovníků (konkrétních charakteristik) pobírá plat vyšší než je mediánový plat učitele (konkrétních charakteristik). Toto srovnání děláme zvlášť pro pět věkových skupin, dvě genderové skupiny a 14 regionů (krajů) České republiky. Toto rozdělení zajišťuje, že do srovnání vstupují jen takové alternativy učitelských platů, které pro jednotlivce konkrétních demografických charakteristik představují realističtější alternativu. 18 


































































































   18   19   20   21   22