Page 19 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 19

intelektuálně disponovanými jedinci to nevyvolá.28 Ad hoc přísliby jednorázových zvýšení učitelských platů v horizontu nadcházejícího roku, navíc mnohdy nejasné a nezohledněné ve střednědobých výhledech výdajů státního rozpočtu, mají na kvalitu práce současných učitelů efekt blízký nule.29 S ohledem na dosavadní vývoj v České republice není náhodou, že podíl mladých učitelů a podíl mužů mezi nimi je i na mezinárodní poměry nízký. Přitom nízkou atraktivitu učitelských platů v Česku nekompenzují motivace nefinančního charakteru, jako jsou možnosti profesně-karierního růstu a pracovní podmínky potažmo zákonné a společenské postavení učitele v dynamicky se měnící společnosti. Nízké platy učitelů a nízký podíl nadtarifních složek také nedávají prostor rozvoji zdravé konkurence v učitelské profesi. I letos tato krátká přehledová studie končí tradičním konstatováním, že výrazné zvyšování učitelských platů vyžaduje propracovanější a věrohodnější středně až dlouhodobý plán. Zkušenosti posledních let podtrhují skutečnost, že plánované tempo zvyšování učitelských platů je třeba odvíjet od očekávaného tempa zvyšování platů a mezd vcelé ekonomice. Jinak hrozí, že růst učitelských platů zůstane ve vleku ekonomického vývoje a jejich už tak nízká relativní úroveň se bude dále prohlubovat.  28 Studie Chingos a Peterson (2011) dokumentuje, že pro školy je snazší vybrat kvalitnějšího učitele než ho vyškolit. Obdobně studie Falch a kol. (2009). Studie Nagler a kol. (2015) ukazuje, že v době ekonomické recese do učitelské profese nastupují kvalitnější učitelé, protože nabídka alternativních příležitostí na trhu práce je v té době méně. 29 Viz studie Ree a kol. (2015), která dokumentuje nulový krátkodobý dopad velmi výrazného skokového nárůstu učitelských platů v Indonésii. 17 


































































































   17   18   19   20   21