Page 18 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 18

Průměrný plat učitele vůči ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům by se totiž zvýšil ze současných cca57% na cca 66%, přičemž průměr zemí OECD je 83%. Dosažení průměrné úrovně zemí OECD by však vyžadovalo výrazné zvýšení učitelských platů o cca 46 %. Nárůst o 46 % by vyžadoval dodatečné prostředky v objemu řádově 35 mld. Kč. Částka by musela být ještě výrazně vyšší, pokud by měl růst platů kromě učitelů zahrnovat i ostatní pedagogické a nepedagogické pracovníky v regionálním školství. Pokud souběžně porostou i ostatní platy v ekonomice, musel by být nárůst samozřejmě adekvátně ještě vyšší. Jde tedy o řádově mnohem vyšší částky, než o kterých se dosud hovořilo. IV. Zasazení do širších souvislostí Velmi nízká úroveň učitelských platů se v České republice datuje již od devadesátých let minulého století. Podrobný rozbor současné situace v Česku ve studii IDEA (Münich, 2017a) ukázal, že hlavní příčinou nízkých platů jsou především nízké veřejné výdaje na ně, tedy nikoliv struktura výdajů na školství. Z toho plyne, že pokud by v České republice došlo ke zvýšení učitelských platů vůči ostatním vzsokoškolskz vzdělaným pracovníkům naprůměr zemí OECD cestou zvýšení celkových výdajů na školství, dostaly by se na srovnatelnou úroveň i výdaje na školství v poměru k HDP. A směrem k „běžnému mezinárodnímu normálu“ by se výrazně posunula i dnes velmi nestandardní struktura výdajů na regionální školství vykazující relativně vysoký podíl výdajů na jiné než provozní výdaje na platy. Atraktivita učitelských platů se do kvality práce učitelů promítá ve velmi dlouhém období desítek let.26 Efekt se totiž realizuje především formou sebe-výběru nadaných a motivovaných mladých adeptů o učitelské resp. pedagogické vysokoškolské vzdělání, posléze učitelskou profesi samotnou a ochotu v profesi setrvat. Jde o dlouhé dekády přirozené generační obměny učitelského sboru.27 Významnou roli zde proto hrají kariérní očekávání mladých lidí. Pokud není výhled zvýšené finanční a další atraktivity učitelské profese dostatečně dlouhý a věrohodný, vyšší zájem oprofesi mezi lépe 26 Problém atraktivity ve vztahu ke kvalitě práce učitelů je podrobně diskutován ve studii IDEA 2017a (body 11 - 14) a přehled zjištění empirické vědecké literatury obsahuje studie Münich a Rivkin (2015). 27 Zvyšování kvality učitelského sboru generační obměnou může být i pracovně-právní regulace profese. Pokud je příliš obtížné nahradit i výrazně podprůměrného učitele ve škole učitelem kvalitnějším, a pokud se odměňování do velké míry řídí věkovým automatem, potom se proces zkvalitňování pedagogického sboru zpomalí, navzdory případnému zvýšení platového ohodnocení profese.  16 


































































































   16   17   18   19   20