Page 7 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 7

Úvod „To je mi nějaká loudavá země!,“ řekla Královna. „Jak vidíš, tady musíš běžet ze všech sil, abys setrvala na jednom místě. Chceš-li se dostat někam jinam, musíš běžet dvakrát tak rychle.“ Lewis Carroll, Za zrcadlem a co tam Alenka našla. Analýzu vývoje učitelských platů dělá IDEA každoročně od roku 2015. V roce 2017 byla ve studii IDEA (Münich, 2017a) pozornost věnována mezinárodním srovnáním včetně interaktivní mapové aplikace3 a dále rozboru struktury veřejných výdajů na základní školství. Následná studie IDEA (Münich, 2017b) poskytla rozbor tématu učitelských platů v programech politických subjektů pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané v říjnu 2017. Tato letošní analýza, kromě aktualizace trendů více i méně standardních ukazatelů učitelských platů za rok 2017, nabízí i nový a unikátní vhled do existujících rozdílů v individuálních platech a podílech odměn. Potřebné údaje o vývoji mezd za celý předchozí rok jsou k dispozici pro analýzy až během 2. kvartálu dalšího roku, a proto není možno aktualizaci provést dříve. Podrobné mezinárodní srovnání průměrných učitelských platů bylo prezentováno ve studii IDEA (Münich, 2017a). Ukázalo, že platy českých učitelů, v relaci k ostatním vysokoškolsky (VŠ) vzdělaným pracovníkům, patří k nejnižším nejen v rámci zemí 28 zemí EU, ale i v rámci 35 ekonomicky nejvyspělejších zemí světa (OECD). Dle posledních mezinárodních srovnání OECD (2017) platy českých učitelů v roce 2015 dosahovaly pouhých 56 % platů vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v České republice, přičemž průměr zemí OECD byl 83 %.4 Pokud by se zohlednil vysoký průměrný věk učitelů v Česku, tedy nadprůměrně dlouhá léta jejich odborné praxe, byla by mzdová mezera v České republice zřejmě ještě výraznější. Níže prezentovaná aktualizace vývoje platů učitelů základních škol pro rok 2017 ukazuje, že se na výše uvedené situaci během posledních let 2016-2017 změnilo jen velmi málo. 3 Viz https://idea.cerge-ei.cz/platy-ucitelu 4 OECD 2017, str. 375. Mezinárodně srovnatelné údaje OECD z oblasti školství jsou k dispozici s časovým odstupem několika let. Zpracování dat z národních zdrojů totiž vyžaduje náročnou konsolidaci v zájmu mezinárodní srovnatelnosti ukazatelů i s ohledem na to, že národní vzdělávací systémy a způsoby vykazování se liší. Vzhledem k tomu, že meziroční změny hodnot ukazatelů jsou až na vzácné výjimky velmi malé, prezentované údaje jsou stále velmi relevantní i v roce 2018.  5 


































































































   5   6   7   8   9