Page 8 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 8

Většina zde prezentovaných analýz je založena na nejvěrohodnějších a nejkompletnějších údajích, které jsou pro tento účel v České republice (ČR) dostupné. Jde o údaje z Informačního systému o průměrném výdělku (ISPV), které ze mzdových databází ekonomických subjektů zpracovává firma TREXIMA, spol. s r. o. Údaje IPSV mají řadu předností: (i) Obsahují platy učitelům skutečně vyplacené včetně všech jejich složek, jako jsou například odměny, (ii) zahrnují období celého kalendářního roku, včetně měsíců, kdy byly vyplaceny půlroční a roční odměny, (iii) obsahují informace o výši úvazku resp. odpracované době, takže je možný přepočet na plné úvazky5, (iv) zahrnují téměř všechny veřejné základní školy, (v) obsahují informace o místu pracoviště, věku, pohlaví a výši dosaženého vzdělání pracovníků, což umožňuje učitele srovnávat s ostatními pracovníky podobných charakteristik, (vi) umožňují srovnání platů jiných profesí počítaných stejnou metodikou, (vii) umožňují rozlišit veřejný a soukromý sektor.6 I. Vývoj učitelských platů v roce 2017 – aktualizace Ve srovnání s úrovní průměrných mezd v celém národním hospodářství se pozice učitelských platů vroce 2017 zlepšila o necelý procentní bod a dosáhla úrovně 112 % (Graf 1).7 Tento jednoduchý ukazatel (červený profil) však o finanční atraktivnosti učitelské profese moc nevypovídá, protože ho spoluurčuje i velký podíl pracovníků s nižším než vysokoškolským vzděláním, pro které učitelství nepřichází v úvahu, přinejmenším z důvodů zákonných omezení.8,9 Profily pro soukromý a veřejný 5 Podrobnosti ke konceptu přepočtených počtů viz http://www.statistikaamy.cz/2015/10/fyzicke-osoby-vs-prepoctene-pocty/ 6 Metodika IPSV terminologicky rozlišuje veřejný a soukromý sektor na platovou a mzdovou sféru. Termínem plat potom míní honorování pracovníků ve veřejném sektoru a termínem mzda se míní honorování pracovníků v sektoru podnikatelském. Tato terminologie je použita i v této studii. V ISPV se zařazují do mzdové sféry ekonomické subjekty, které odměňují mzdou podle § 109, odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. Ekonomické subjekty, které přísluší do platové sféry, odměňují platem podle § 109, odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. Do roku 2010 byla mzdová sféra označována podnikatelskou sférou a platová sféra byla označována nepodnikatelskou sférou. 7 Údaje o platech učitelů v Grafu 1 zahrnují i řídicí pracovníky ve školství (tj. ředitele, zástupce ředitele a vedoucí pracovníky) a nejsou srovnatelné s údaji, na kterých jsou založeny ukazatele v Tabulce 1 (zahrnující pouze platy „řadových“ učitelů). Ukazatele v Grafu 1 tedy platy učitelů nadhodnocují. 8 Zde je třeba připomenout, že průměrný vysokoškolsky vzdělaný pracovník má oproti středoškolsky vzdělanému s maturitou mzdu vyšší o cca 75 % a oproti pracovníkům bez maturity dokonce o 125 %. Přitom naprostá většina učitelů má vysokoškolské vzdělání (zákonná povinnost, nevztahující se na učitele mateřských škol), zatímco většina ostatních pracovníků v ČR naopak vysokoškolské vzdělání nemá. 9 Finanční motivace stát se učitelem není vhodné odvozovat od mezinárodního srovnání učitelských platů ani s průměrnou mzdou v národním hospodářství. Vzhledem k nadprůměrným požadavkům profese   6 


































































































   6   7   8   9   10