Page 5 - IDEA Studie 6 2022 Odchody z ucitelske profese
P. 5
ODCHODY Z UČITELSKÉ PROFESE V EVROPĚ IDEA 2022 • Země napříč Evropou, včetně České republiky, řeší nedostatek kvalitních učitelů na základních a středních školách a dlouhodobé velmi nízké zastoupení mužů v učitelské profesi (Obrázek 1). Průměrný podíl mužů učitelů na základních a středních školách v Evropě v roce 2018 činil 28 % (v ČR 23 %). Dle šetření PISA mezi samotnými řediteli (OECD, 2016) 28 % žáků navštěvuje školy, jejichž schopnost poskytovat kvalitní výuku je omezena nedostatkem kvalitního pedagogického personálu (v ČR je tento podíl pouze 13 %, což může reflektovat pouze odlišné standardy pro kvalitu učitelů v jednotlivých zemích). Jedním z možných příznaků, nebo dokonce příčin obou fenoménů je i fluktuace učitelů a jejich časté odchody do jiných profesí. Obrázek 1: Feminizace základního školství Podíl učitelek na prvním stupni základních škol a na druhém stupni základních a středních škol 94,4 % 68,6 % 100 95 90 85 80 75 70 65 60 55 50 podíl žen na prvním stupni základních škol podíl žen na druhém stupni ZŠ a středních školách Zdroj: https://data.oecd.org/teachers/women-teachers.htm • Některé zahraniční studie ukazují, že učitelství nejčastěji opouští kvalitnější učitelé, což negativně dopadá na kvalitu vzdělávání.3 Dále zkušenosti ze zahraničí naznačují, že učitelé také častěji odchází ze škol s náročnějšími podmínkami výuky, jako jsou školy pro žáky se speciálními potřebami, s velkým podílem 3 Rondfeldt, Loeb a Wyckoff (2013), Goldhaber, Gross a Player (2011), Dolton a van der Klaauw (1999). 3 Dánsko Řecko Lucembursko Španělsko Finsko Portugalsko Švédsko Belgie Polsko Francie Irsko Německo Nizozemsko Slovinsko Estonsko Slovensko Rakousko Lotyšsko Česká republika Itálie Maďarsko Litva podíl učitelek (%)