Page 6 - IDEA Studie 6 2022 Odchody z ucitelske profese
P. 6

ODCHODY Z UČITELSKÉ PROFESE V EVROPĚ IDEA 2022  příslušníků menšin nebo žáků s nízkým socioekonomickým zázemím.4 To dále zvyšuje nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání. Proto nejsou ve školství odchody učitelů z profese vnímány jako žádoucí. • Podíly učitelů a osobní charakteristiky těch, kteří učitelskou kariéru opouštějí5, zkoumá výzkumná studie Federičová (2021)6, ze které toto shrnutí čerpá. Zvláštní důraz je kladen na dopady ekonomické transformace po roce 1989 vevýchodoevropských zemích, jejíž důsledky lze vysledovat ve vzdělávacích systémech dodnes. • Analýza je založena na vzorku 4 600 respondentů mezinárodního výběrového šetření SHARE7, kteří alespoň jednou během své pracovní kariéry zastávali učitelskou profesi. Většina zrespondentů začala pracovat mezi lety 1950 a 1985. Země jsou rozděleny do 5 regionů Evropy: severoevropské (Švédsko a Dánsko), jihoevropské (Itálie, Španělsko, Řecko a Portugalsko), západoevropské (Rakousko, Francie, Švýcarsko, Belgie, Lucembursko, Nizozemí, Irsko), středoevropské (Česká republika, Polsko, Slovensko, Slovinsko) a jihovýchodně evropské (Chorvatsko, Bulharsko). • Každý čtvrtý evropský učitel – tedy respondent, který alespoň jednou během své kariéry pracoval jako učitel – v nějakém bodě své kariéry učitelskou profesi opustil. Podíl odcházejících učitelů z profese se však mezi evropskými regiony velmi liší. Zatímco v jihoevropských zemích dosahuje jen 15 %, v severských zemích změnilo za svůj profesní život kariérní dráhu celých 37 % učitelů (Obrázek 2). V Česku odešlo z učitelské profese 31 % pracovníků. Podíl odcházejících učitelů z učitelské profese se ve sledovaných regionech ale moc neliší od jiných profesí. Všeobecně vyšší podíly v severských zemích jsou spjaté s vyšší flexibilitou jejich trhů práce, která je daná legislativním prostředím a nastavením sociálního systému. 4 Murnane a Steele (2007), Falch a Storm (2005). 5 Termín opuštění nebo odchod z učitelské profese se vztahuje na ty, kteří byli učiteli v určité fázi své profesní kariéry, ale přešli k jiné profesi. Tedy zůstávají aktivní na trhu práce, ale v jiné než učitelské profesi. 6 Původní studii od Federičová (2021) s názvem “Teacher turnover: What can we learn from Europe?” je možné najít na https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/ejed.12429. 7 Pro analýzu byla využita databáze SHARE (Survey of health, Ageing and Retirement in Europe), která umožňuje dlouhodobě sledovat kariérní dráhy respondentů ve 27 evropských zemích. SHARE je multidisciplinární, mezinárodní časosběrná databáze mikrodat o zdraví, sociálně-ekonomickém postavení a společenských a rodinných vazbách přibližně 140,000 jednotlivců (více než 380,000 rozhovorů) ze všech zemí EU, Švýcarska a Izraele starších 50 let. Více informací lze najít na share.cerge-ei.cz.    4 


































































































   4   5   6   7   8