Page 4 - IDEA Studie 7 2017 Podpora rodin s detmi
P. 4

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Podpora rodin s dětmi: daně, dávky a veřejné služby
 Úvod
Česká republika se dlouhodobě potýká s nízkým počtem narozených dětí na jednu ženu. Založení  rodiny lidé odkládají do stále pozdějšího věku. Skloubení pracovního a rodinného života se zdá  být velmi složité především pro ženy, které přerušují pracovní kariéru často na mnoho let, aby  mohly pečovat o děti. Rodiny se také potýkají se zvýšenou finanční zátěží, která se odráží mimo  jiné v relativně vysokém ohrožení příjmovou chudobou. Rodinná politika by těmto skutečnostem  měla čelit a poskytovat rodinám podporu jak v oblasti finanční, tak i v oblasti služeb, která jim  umožní  účinně  kombinovat  rodinný  a  pracovní  život.  V  následujícím  popisujeme  zaměření  rodinné politiky v ČR a cílení jednotlivých nástrojů se zaměřením na specifika českého systému  v mezinárodním srovnání. Ve druhé části pak popisuje důsledky rodinných politik na porodnost  a postavení žen na trhu práce. V poslední části formulujeme základní otázky nastavení rodinné  politiky, které by měly akcentovat programy politických subjektů s ambicí se podílet na vládnutí  v České republice.
Výše a forma podpory rodin s dětmi
1. České veřejné výdaje na podporu rodin s dětmi jsou v rámci zemí EU mírně nadprůměrné. Výdaje na rodinnou politiku představují v ČR 3,14 % HDP, přičemž průměr  zemí  EU  činí  2,76  %  (v  roce  2013,  viz  Graf  1   ).  V  sousedních  zemích  vydávají  na  podporu  rodin o něco menší podíl: Německo (3,03 %), Rakousko (2,61 %), Slovensko (2,06 %), Polsko  (1,61 %).
2.   Podpora se koncentruje na daňové úlevy a dávky, veřejné služby jsou naopak podfinancovány. Výdaje na rodinnou politiku se v ČR velmi výrazně koncentrují v oblasti  daňových úlev. ČR má druhý nejvyšší podíl výdajů na daňové úlevy rodinám na HDP (0,93 %  HDP  v  roce  2013,  viz  Graf  1   )  mezi  zeměmi  EU  (průměr  EU  je  0,29  %).  Výdaje  na  sociální  dávky rodinám s dětmi jsou zhruba průměrné (1,65 % HDP, tedy asi 65 mld. Kč, viz Graf 1 ).  Oproti  tomu  veřejné  výdaje  na  služby  pro  rodiny  s  dětmi  jsou  v  ČR  ve  srovnání  s  ostatními  státy velmi nízké – pouze 0,57 % HDP, zatímco průměr zemí EU je 1 % HDP.
3.   Kapacita zařízení předškolní péče pro menší děti je dlouhodobě nedostatečná. Nízké  veřejné  výdaje  na  služby  pro  rodiny  s  dětmi  se  promítají  do  nízkého  podílu  dětí,  které  navštěvují  zařízení  předškolní  péče  o  děti.  Podíl  pouhých  2,9  %  dětí  do  tří  let  věku  navštěvujících  jesle  nebo  jinou  formu  péče  o  děti  je  druhý  nejnižší  v  EU,  kde  je  průměr 30  %  (Graf  2   ).  Ve  věkové  kategorii  od  3  do  6  let  je  český  podíl  78  %  dětí  devátý  nejnižší  v  EU,  kde  je  průměr  83  %  (Graf  2   ).  Zvýšení  kapacit  předškolních  zařízení  by  přitom  pro  veřejné  rozpočty  znamenal  čistý  výnos  –  jedno  dodatečné  místo  ve  školce  představuje  cca  10  000  Kč  ročně  pro  veřejné  rozpočty  a  k  tomu  je  třeba  připočíst  soukromé  výnosy  rodin  s  dětmi  ve  formě  vyšších  příjmů  a  snadnějšímu  kloubení  rodinného  a  pracovního  života  (Kalíšková, Münich a Pertold 2016).
 4



























































































   2   3   4   5   6