Page 40 - IDEA Studie 9 2015 Pracovni aktivita duchodcu
P. 40

Grafy 14 a 16 znázorňují jediné specifikace čisté participační daňové sazby, u nichž je čistá participační daňová sazba vyšší u jedinců aktivního věku než u starobních důchodců. V těchto specifikacích by institucionální pobídky k práci částečně kompenzovaly motivaci starobních důchodců opustit trh práce. To je způsobeno tím, že tyto specifikace čisté participační daňové sazby předpokládají, že pracující jednotlivci aktivního věku přicházejí také o podporu v nezaměstnanosti, kterou by v případě ekonomické neaktivity pobírali.
Z výše uvedených důvodů se však domníváme, že dodatečné náklady a rizika nárokování podpory v nezaměstnanosti při ekonomické neaktivitě převáží nad zisky, a proto jsou čisté participační daňové sazby u jedinců aktivního věku nejvýstižněji prezentované v grafu 11. Ten ukazuje, že starobní důchodci nejsou daňovým a dávkovým systémem více motivováni k práci než jedinci aktivního věku, kteří nemají nárok na předčasný důchod.
Nejkomplexnější specifikace participační daňové sazby je takzvaná plná participační daňová sazba, která bere v úvahu efekt danově-dávkového systému zahrnutý do čisté participační daňové sazby a navíc zahrnuje dopad ekonomického stavu na velikost budoucích očekávaných starobních důchodů. Například, každý další rok práce před dosažením důchodového věku zvyšuje budoucí starobní důchod jednotlivce o 1,5 % takzvaného vyměřovacího základu, zatímco stejné období práce ustarobního důchodce, který pobírá plný starobní důchod, zvyšuje jeho budoucí starobní důchod pouze o 0,4 % vyměřovacího základu.
38































































































   38   39   40   41   42