Page 43 - IDEA Studie 9 2015 Pracovni aktivita duchodcu
P. 43

Graf 17 (v příloze) znázorňuje plnou participační daňovou sazbu v případě, kdy pracující důchodci nemají nárok na slevu na poplatníka, jak tomu bylo v roce 2013. V této situaci byli důchodci institucionálními pobídkami mnohem výrazněji odrazováni od práce než jedinci aktivního věku, což pouze zvyšovalo jejich motivaci odejít z trhu práce zapříčiněnou nárokem na bezpodmínečný příjem, starobní důchod.
V této části jsme ukázali, že starobní důchodci mají garantovaný bezpodmínečný příjem (starobní důchod) a tento bezpodmínečný příjem je u některých skupin důchodců srovnatelný s jejich pracovních příjmem. To způsobuje, že motivace seniorů opustit trh práce se s dosažením důchodového věku výrazně zvyšuje. Institucionální pobídky k práci, vyčíslené participačními daňovými sazbami, by nazvýšenou motivaci opustit trh práce měly reagovat. Institucionální pobídky k práci by u starobních důchodců měli být vyšší (participační daňové sazby nižší), protože motivace starobních důchodců opustit trh práce je vyšší. Nicméně, prezentované specifikace participačních daňových sazeb ukazují, že institucionální pobídky k práci u starobních důchodů nejsou vyšší než u jedinců aktivního věku. Jedinou výjimku představují participační daňové sazby zohledňující podporu vnezaměstnanosti. My však tvrdíme, že specifikace zahrnující podporu v nezaměstnanocti s největší pravděpodobností neodráží realitu. Institucionální pobídky pro ty, kdo mají nárok na předčasný důchod, jsou podobné pobídkám pro starobní důchodce, přihlížíme-li k hrubé nebo plné participační daňové sazbě. Zároveň jsou podstatně nižší než pobídky k práci měřené čistou participační daňovou sazbou. Domníváme se však, že čistá participační daňová sazba není dobrým měřítkem pobídky k práci u jedinců s nárokem na předčasný důchod, neboť
41
































































































   41   42   43   44   45