Page 20 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 20
I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
12. Trh práce ženám nabízí stále lepší kariérní příležitosti, což snižuje atraktivnost učitelské profese. Po absolvování pedagogické přípravy řada absolventů učitelskou profesi ani nevyzkouší. Dlouhodobým trendem na trzích práce je zvyšující se nabídka atraktivnějších kariérních příležitostí pro ženy. Jejich participace na trhu práce se dlouhodobě zvyšuje s tím, jak se rozšiřuje okruh fyzicky méně náročných profesí a také s tím, jak se jim nabízené platy přibližují platům mužů. Roli hrají i nefinanční faktory jako je rostoucí flexibilita pracovní doby a možnost práce na částečný úvazek. Významná studie Bacelod (2007) v tomto směru shrnuje empirická zjištění z USA: „...učitelé jsou dnes méně kvalifikovaní než kdysi. Zjišťujeme výrazný pokles intelektuálních dispozic žen nastupujících do školství v období 1960–1990, a to na základě výsledků ve standardizovaných testech, výběrovosti středních škol a dalších nepřímých ukazatelů kvality. V kontrastu s tím rostla intelektuální úroveň mladých žen nastupujících do ostatních odborných profesí.... Naše odhady ukazují na význam rostoucích možností profesního uplatnění žen, které mělo negativní dopad na intelektuální dispozice nově nastupujících žen učitelek.”18 Český trh práce sice v některých ohledech za „západní“ Evropou a USA zaostává, ale pozitivní vývoj v tomto směru je neodvratný, což bude dále ohrožovat zájem o učitelskou profesi.
13. Mnoho nadaných mladých učitelů z profese záhy odchází za lepším výdělkem a lepším kariérním výhledem. Důležitá je ochota a zájem kvalitních učitelů v profesi zůstat. Věková struktura a fragmentovaná vyjádření mnoha ředitelů škol však potvrzují (české vlády tento fenomén systematicky nesledují), že vysoký podíl nadaných mladých učitelů u nás velmi záhy učitelskou profesi opouští. Jejich rozhodnutí je často motivováno potřebou materiálního zajištění zakládané rodiny. A jak ukazuje Graf 11, právě platy učitelů středního věku jsou ze všech věkových skupin dlouhodobě relativně nejnižší.
14. Nízká atraktivnost platů se promítá do nízkého zájmu lidí úspěšných v jiných profesích o práci učitele. Nízká platová atraktivnost učitelské profese dopadá negativně na zájem z řad starších, kteří kariérně uspěli jinde, zajistili již rodinu, rádi by částečně nebo plně působili jako učitelé a do škol přenesli profesní a životní zkušenosti. Rostoucí nedostatek mladších učitelů dnes školy často nouzově řeší tak, že lákají zpět učitele, kteří již odešli do důchodu, a u nichž učitelský plat představuje přilepšení k důchodu. Nedostatek učitelů rozšiřuje praxi, kdy učitelé učí předměty vzdálené jejich odborné aprobaci. Mezi nabídkou a poptávkou po aprobacích totiž existuje vysoká míra nesouladu. Navzdory významnosti tohoto fenoménu se tento systematicky nemonitoruje a zjištění vycházejí z bohaté, ale pouze fragmentované terénní praxe.
18 Další studie je např. Hoxby a Leigh (2004) nebo Corcoran a kol. (2004).
20