Page 20 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 20

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
 12. Trh práce ženám nabízí stále lepší kariérní příležitosti, což snižuje atraktivnost učitelské profese. Po absolvování pedagogické přípravy řada absolventů učitelskou profesi ani nevyzkouší. Dlouhodobým trendem na trzích práce je zvyšující  se nabídka atraktivnějších kariérních příležitostí pro ženy. Jejich participace na trhu práce  se  dlouhodobě  zvyšuje  s  tím,  jak  se  rozšiřuje  okruh  fyzicky  méně  náročných  profesí  a  také  s tím, jak se jim nabízené platy přibližují platům mužů. Roli hrají i nefinanční faktory jako  je rostoucí flexibilita pracovní doby a možnost práce na částečný úvazek. Významná studie  Bacelod (2007) v tomto směru shrnuje empirická zjištění z USA: „...učitelé jsou dnes méně kvalifikovaní než kdysi. Zjišťujeme výrazný pokles intelektuálních dispozic žen nastupujících do školství v období 1960–1990, a to na základě výsledků ve standardizovaných testech, výběrovosti středních škol a dalších nepřímých ukazatelů kvality. V kontrastu s tím rostla intelektuální úroveň mladých žen nastupujících do ostatních odborných profesí.... Naše odhady ukazují na význam rostoucích možností profesního uplatnění žen, které mělo negativní dopad na intelektuální dispozice nově nastupujících žen učitelek.”18 Český trh  práce  sice  v  některých  ohledech  za  „západní“  Evropou  a  USA  zaostává,  ale  pozitivní  vývoj  v tomto směru je neodvratný, což bude dále ohrožovat zájem o učitelskou profesi.
13. Mnoho nadaných mladých učitelů z profese záhy odchází za lepším výdělkem a lepším kariérním výhledem. Důležitá je ochota a zájem kvalitních učitelů v profesi  zůstat.  Věková  struktura  a  fragmentovaná  vyjádření  mnoha  ředitelů  škol  však  potvrzují  (české  vlády  tento  fenomén  systematicky  nesledují),  že  vysoký  podíl  nadaných  mladých  učitelů  u  nás  velmi  záhy  učitelskou  profesi  opouští.  Jejich  rozhodnutí  je  často  motivováno  potřebou materiálního zajištění zakládané rodiny. A jak ukazuje Graf 11, právě platy učitelů  středního věku jsou ze všech věkových skupin dlouhodobě relativně nejnižší.
14. Nízká atraktivnost platů se promítá do nízkého zájmu lidí úspěšných v jiných profesích o práci učitele. Nízká platová atraktivnost učitelské profese dopadá negativně  na zájem z řad starších, kteří kariérně uspěli jinde, zajistili již rodinu, rádi by částečně nebo  plně působili jako učitelé a do škol přenesli profesní a životní zkušenosti. Rostoucí nedostatek  mladších  učitelů  dnes  školy  často  nouzově  řeší  tak,  že  lákají  zpět  učitele,  kteří  již  odešli  do  důchodu,  a  u  nichž  učitelský  plat  představuje  přilepšení  k  důchodu.  Nedostatek  učitelů  rozšiřuje  praxi,  kdy  učitelé  učí  předměty  vzdálené  jejich  odborné  aprobaci.  Mezi  nabídkou  a  poptávkou  po  aprobacích  totiž  existuje  vysoká  míra  nesouladu.  Navzdory  významnosti  tohoto fenoménu se tento systematicky nemonitoruje a zjištění vycházejí z bohaté, ale pouze  fragmentované terénní praxe.
 18  Další studie je např. Hoxby a Leigh (2004) nebo Corcoran a kol. (2004).
20





























































































   18   19   20   21   22