Page 23 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 23

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7
Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
  Klíčové otázky pro politické subjekty a veřejnou diskusi 1. J e současná úroveň učitelských platů v ČR příliš nízká, a pokud ano, jaké 
vyšší úrovně by měly průměrné učitelské platy dlouhodobě dosahovat? 
2.   Jakým mechanismem a jakým tempem by se měly platy učitelů zvyšovat?
3.   Je žádoucí, a pokud ano, jakým způsobem by se měla posílit věrohodnost  společenského  závazku  dlouhodobě  výrazně  vyšší  úrovně  učitelských  platů?
4.   Má  být  dominantním  zdrojem  růstu  učitelských  platů  státní  rozpočet  nebo  se  má  zvýšit  podíl  dalších  zdrojů  a  v  tom  případě  jakých?  (zdroje  zřizovatelů: obcí, krajů a soukromých, zdroje EU, případně další).
5. D o jaké míry je vhodné a možné vyšších průměrných platů učitelů  dosáhnout při zachování současného objemu veřejných prostředků cestou  strukturálních  úspor  ve  školství  (např.  zvýšením  průměrné  velikosti  tříd,  zvýšením  průměrné  velikosti  škol,  optimalizací  sítě  škol,  snížením  ostatních provozních či investičních nákladů)?
6. D o jaké míry má být případné výrazné navyšování učitelských platů  realizováno  paušálně  podle  let  praxe  (případně  kariérních  stupňů)  a  do  jaké  míry  podle  místních  podmínek  a  potřeb  z  rozhodnutí  vedení  jednotlivých škol?
7.   Je  vhodné  a  možné  podpořit  atraktivitu  učitelské  profese  v  oblasti  nefinančních podmínek práce, jak a v jakém rozsahu?
23
























































































   21   22   23   24   25