Page 21 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 21
I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
15. Nízkou atraktivitu učitelské profese dokumentuje nízký podíl mladých učitelů; v profesi zůstávají především ti starší. Učitelská profese, stejně jako většina ostatních, je charakteristická akumulací profesně specifického lidského kapitálu ve formě praxí získaných zkušeností a dovedností. S lety strávenými v jedné profesi se profesní změna stává obtížnější. Učitelské dovednosti jsou totiž omezeně přenositelné do jiných profesí. S rostoucím věkem se také zkracuje období, po které investice do profesně specifických dovedností (ve formě času a přímých nákladů) nesou užitek. Pravděpodobnost odchodu z učitelské profese se tedy snižuje s roky učitelské praxe. To vysvětluje vysoký podíl starších učitelů v ČR, kteří v profesi zůstávají navzdory nízkým platům. Nízká atraktivita profese se pak projevuje klesajícím podílem mladých mezi učiteli na 1. stupni ZŠ, který je pouze 32 % – viz Graf 13.
16. Případné zvýšení finanční atraktivity učitelské profese se může projevit až za dlouhou dobu. Zvýšení atraktivity učitelské profese, finanční i nefinanční, se do struktury a kvality pedagogického sboru promítá pomalu. Změna kvality pedagogického sboru je dlouhodobý, plíživý a společnosti skrytý fenomén. Jde spíše o dekády, protože efekt se do velké míry realizuje skrze generační výměnu učitelského sboru.19 Významnou roli zde hraje kariérní očekávání mladých. Pokud není výhled zvýšené atraktivity učitelské profese dostatečně dlouhý a věrohodný, vyšší zájem o profesi mezi lépe intelektuálně disponovanými jedinci nevyvolá.20 V tomto ohledu jsou přísliby, které nejdou za horizont jednoho volebního období, nefunkční. Stejně tak jsou málo věrohodné závazky aktuálně vládnoucí koalice bez konsensu napříč politickým spektrem. Sliby jednorázových zvýšení učitelských platů v horizontu příštích několika měsíců a bez dlouhodobého výhledu mají na kvalitu vzdělávání efekt blízký nule.21 Věrohodnost společenského závazku by výrazně posílilo například navázání průměrných učitelských platů na platovou úroveň vhodně definované srovnávací skupiny.
19 Zvyšování kvality učitelského sboru generační obměnou může být omezováno i pracovně-právní regulací profese. Pokud je obtížné až nemožné nahradit podprůměrného učitele ve škole učitelem kvalitnějším, a pokud se odměňování do velké míry řídí věkovým automatem, potom se proces zkvalitňování pedagogického sboru zpomalí navzdory případnému zvýšení platového ohodnocení profese.
20 Studie Chingos a Peterson (2011) dokumentuje, že pro školy je snazší vybrat kvalitnějšího učitele než ho vyškolit. Obdobně studie Falch a kol. (2009). Studie Nagler a kol. (2015) ukazuje, že v době ekonomické recese do učitelské profese nastupují kvalitnější učitelé, protože nabídka alternativních příležitostí na trhu práce je v té době horší.
21 Viz studie Ree a kol. (2015), která dokumentuje nulový krátkodobý dopad velmi výrazného skokového nárůstu učitelských platů v Indonésii.
21