Page 21 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 21

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
 15. Nízkou atraktivitu učitelské profese dokumentuje nízký podíl mladých učitelů; v profesi zůstávají především ti starší. Učitelská profese, stejně jako většina ostatních, je  charakteristická akumulací profesně specifického lidského kapitálu ve formě praxí získaných  zkušeností a dovedností. S lety strávenými v jedné profesi se profesní změna stává obtížnější.  Učitelské dovednosti jsou totiž omezeně přenositelné do jiných profesí. S rostoucím věkem  se  také  zkracuje  období,  po  které  investice  do  profesně  specifických  dovedností  (ve  formě  času a přímých nákladů) nesou užitek. Pravděpodobnost odchodu z učitelské profese se tedy  snižuje s roky učitelské praxe. To vysvětluje vysoký podíl starších učitelů v ČR, kteří v profesi  zůstávají  navzdory  nízkým  platům.  Nízká  atraktivita  profese  se  pak  projevuje  klesajícím  podílem mladých mezi učiteli na 1. stupni ZŠ, který je pouze 32 % – viz Graf 13.
16. Případné zvýšení finanční atraktivity učitelské profese se může projevit až za dlouhou dobu. Zvýšení atraktivity učitelské profese, finanční i nefinanční, se do struktury  a  kvality  pedagogického  sboru  promítá  pomalu.  Změna  kvality  pedagogického  sboru  je  dlouhodobý,  plíživý  a  společnosti  skrytý  fenomén.  Jde  spíše  o  dekády,  protože  efekt  se  do  velké  míry  realizuje  skrze  generační  výměnu  učitelského  sboru.19  Významnou  roli  zde  hraje  kariérní  očekávání  mladých.  Pokud  není  výhled  zvýšené  atraktivity  učitelské  profese  dostatečně dlouhý a věrohodný, vyšší zájem o profesi mezi lépe intelektuálně disponovanými  jedinci nevyvolá.20 V tomto ohledu jsou přísliby, které nejdou za horizont jednoho volebního  období,  nefunkční.  Stejně  tak  jsou  málo  věrohodné  závazky  aktuálně  vládnoucí  koalice  bez  konsensu  napříč  politickým  spektrem.  Sliby  jednorázových  zvýšení  učitelských  platů  v horizontu příštích několika měsíců a bez dlouhodobého výhledu mají na kvalitu vzdělávání  efekt  blízký  nule.21  Věrohodnost  společenského  závazku  by  výrazně  posílilo  například  navázání  průměrných  učitelských  platů  na  platovou  úroveň  vhodně  definované  srovnávací  skupiny.
 19  Zvyšování kvality učitelského sboru generační obměnou může být omezováno i pracovně-právní regulací profese. Pokud je obtížné až  nemožné nahradit podprůměrného učitele ve škole učitelem kvalitnějším, a pokud se odměňování do velké míry řídí věkovým automatem,  potom se proces zkvalitňování pedagogického sboru zpomalí navzdory případnému zvýšení platového ohodnocení profese.
20  Studie  Chingos  a  Peterson  (2011)  dokumentuje,  že  pro  školy  je  snazší  vybrat  kvalitnějšího  učitele  než  ho  vyškolit.  Obdobně  studie  Falch  a  kol.  (2009).  Studie  Nagler  a  kol.  (2015)  ukazuje,  že  v  době  ekonomické  recese  do  učitelské  profese  nastupují  kvalitnější  učitelé,  protože nabídka alternativních příležitostí na trhu práce je v té době horší.
21  Viz  studie  Ree  a  kol.  (2015),  která  dokumentuje  nulový  krátkodobý  dopad  velmi  výrazného  skokového  nárůstu  učitelských  platů  v Indonésii.
21




























































































   19   20   21   22   23