Page 22 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 22

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
 Technické podrobnosti
O  učitelských  platech  v  ČR  informují  dva  původní  zdroje.  Data  sbírá  MŠMT  prostřednictvím  výkazu  P1-04.  Z  těchto  polo-agregovaných  údajů  na  úrovni  školy  však  není  možné  spočítat  střední  platy  a  například  není  možné  identifikovat  platy  věkově  a  genderově  specifické.  Druhým původním zdrojem dat je Informační systém o průměrném výdělku (ISPV 22). Data  ISPV  obsahují  informaci  o  všech  složkách  platů  a  pochází  ze  mzdových  systémů  téměř  všech  veřejných škol ve struktuře podle jednotlivých zaměstnanců, tedy i ve struktuře pedagogických  pracovníků. Na základě těchto dat je možno určit nejen věkovou a genderovou strukturu platů,  ale  i  strukturu  regionální.  Tato  data  je  možno  použít  ke  srovnání  platů  učitelů  zohledňujícím  věk, pohlaví a region působení.
K  výpočtu  statistik  v  Tabulce  1  a  Grafu  11  byly  ve  spolupráci  s  firmou  TREXIMA,  spol.  s  r.  o.  využity  údaje  o  platech  z  databáze  Informačního  systému  o  průměrném  výdělku  (ISPV).  Databáze ISPV obsahuje údaje o platech za celou platovou sféru (tj. veřejnou sféru, do které patří  všechny veřejné školy). Při výpočtu byly použity váhy tak, aby výsledné statistiky byly statisticky  reprezentativní (odpovídaly příslušným populacím) na národní úrovni.
Dle  klasifikace  zaměstnání  CZ-ISCO  identifikujeme  učitele  základních  škol  kódy  23410,  23411,  23412,  23303.  Do  srovnání  zahrnujeme  vysokoškolsky  vzdělané  zaměstnance  mzdové  (soukromé)  sféry,  platové  (veřejné  a  státní)  sféry  a  srovnáváme  je  s  učiteli  veřejných  škol.  Do  výpočtu  učitelských  platů  nejsou  zahrnuti  učitelé  škol  soukromých.23  Ředitelé  a  ostatní  pedagogičtí pracovníci ve výpočtech nejsou zahrnuti.
Platy  zahrnují  veškeré  složky  platu  včetně  odměn.  Údaje  v  Grafu  11  pokrývají  celé  období  12  měsíců  každého  kalendářního  roku,  takže  výsledky  nejsou  ovlivněny  případným  rozdílem  v časování výplat ročních, půlročních a dalších případných složek platů.
Platy  přepočítáváme  vždy  na  plné  úvazky.  To  znamená,  že  platy  zaměstnanců  pracujících  na  částečný  úvazek  do  výpočtu  vstupují  převedeny  na  platový  ekvivalent  odpovídající  plnému  úvazku. Střední hodnota platu odpovídá platu zaměstnance, který se nachází přesně v polovině  zaměstnanců  seřazených  podle  výše  jejich  platu.  Střední  hodnoty  platů  nejsou,  na  rozdíl  od průměrných hodnot, citlivé na krajní hodnoty (tj. malý počet velmi nízkých a velmi vysokých  platů).
Náš  klíčový  ukazatel  poměřuje,  kolik  vysokoškolsky  vzdělaných  zaměstnanců  (konkrétních  charakteristik)  pobírá  plat  vyšší  než  je  střední  plat  učitele  (konkrétních  charakteristik).  Toto  srovnání  děláme  zvlášť  pro  pět  věkových  skupin,  dvě  genderové  skupiny  a  14  regionů  (krajů) České  republiky.  Toto  rozdělení  zajišťuje,  že  do  srovnání  vstupují  jen  takové  alternativy učitelských  platů,  které  jsou  pro  jednotlivce  konkrétních  demografických  charakteristik  realistické.
22 https://www.ispv.cz/
23  Tabulka  5  studie  IDEA  (2015)  srovnávala  vysokoškolsky  vzdělané  z  obou  sfér  a  učitele  z  veřejné  sféry.  Všechna  ostatní  srovnání  se tehdy týkala jen veřejné sféry. 
  22
























































































   20   21   22   23   24