Page 22 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 22
I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
Technické podrobnosti
O učitelských platech v ČR informují dva původní zdroje. Data sbírá MŠMT prostřednictvím výkazu P1-04. Z těchto polo-agregovaných údajů na úrovni školy však není možné spočítat střední platy a například není možné identifikovat platy věkově a genderově specifické. Druhým původním zdrojem dat je Informační systém o průměrném výdělku (ISPV 22). Data ISPV obsahují informaci o všech složkách platů a pochází ze mzdových systémů téměř všech veřejných škol ve struktuře podle jednotlivých zaměstnanců, tedy i ve struktuře pedagogických pracovníků. Na základě těchto dat je možno určit nejen věkovou a genderovou strukturu platů, ale i strukturu regionální. Tato data je možno použít ke srovnání platů učitelů zohledňujícím věk, pohlaví a region působení.
K výpočtu statistik v Tabulce 1 a Grafu 11 byly ve spolupráci s firmou TREXIMA, spol. s r. o. využity údaje o platech z databáze Informačního systému o průměrném výdělku (ISPV). Databáze ISPV obsahuje údaje o platech za celou platovou sféru (tj. veřejnou sféru, do které patří všechny veřejné školy). Při výpočtu byly použity váhy tak, aby výsledné statistiky byly statisticky reprezentativní (odpovídaly příslušným populacím) na národní úrovni.
Dle klasifikace zaměstnání CZ-ISCO identifikujeme učitele základních škol kódy 23410, 23411, 23412, 23303. Do srovnání zahrnujeme vysokoškolsky vzdělané zaměstnance mzdové (soukromé) sféry, platové (veřejné a státní) sféry a srovnáváme je s učiteli veřejných škol. Do výpočtu učitelských platů nejsou zahrnuti učitelé škol soukromých.23 Ředitelé a ostatní pedagogičtí pracovníci ve výpočtech nejsou zahrnuti.
Platy zahrnují veškeré složky platu včetně odměn. Údaje v Grafu 11 pokrývají celé období 12 měsíců každého kalendářního roku, takže výsledky nejsou ovlivněny případným rozdílem v časování výplat ročních, půlročních a dalších případných složek platů.
Platy přepočítáváme vždy na plné úvazky. To znamená, že platy zaměstnanců pracujících na částečný úvazek do výpočtu vstupují převedeny na platový ekvivalent odpovídající plnému úvazku. Střední hodnota platu odpovídá platu zaměstnance, který se nachází přesně v polovině zaměstnanců seřazených podle výše jejich platu. Střední hodnoty platů nejsou, na rozdíl od průměrných hodnot, citlivé na krajní hodnoty (tj. malý počet velmi nízkých a velmi vysokých platů).
Náš klíčový ukazatel poměřuje, kolik vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců (konkrétních charakteristik) pobírá plat vyšší než je střední plat učitele (konkrétních charakteristik). Toto srovnání děláme zvlášť pro pět věkových skupin, dvě genderové skupiny a 14 regionů (krajů) České republiky. Toto rozdělení zajišťuje, že do srovnání vstupují jen takové alternativy učitelských platů, které jsou pro jednotlivce konkrétních demografických charakteristik realistické.
22 https://www.ispv.cz/
23 Tabulka 5 studie IDEA (2015) srovnávala vysokoškolsky vzdělané z obou sfér a učitele z veřejné sféry. Všechna ostatní srovnání se tehdy týkala jen veřejné sféry.
22