Page 6 - IDEA Studie 11 2017 Vyberove parovani partneru
P. 6

Naše studie poskytuje první přehled o rozsahu oborové homogamie, použitá data ale neumožňují přímo zkoumat možné mechanismy, které k oborové homogamii vedou. Existuje několik vysvětlení příčin vzdělanostní homogamie (jejich přehled nabízí Schwartz a Mare, 2005), které jsou aplikovatelné i pro homogamii oborovou. Jedním z možných mechanismů je struktura nákladů při hledání partnera. Vysoké školy nabízí množství příležitostí kseznámení, zejména když oba partneři studují stejný obor. Příležitosti k seznámení nabízí i zaměstnání, kde se mohou často potkávat lidé ze stejných studijních oborů. Dalším možným mechanismem jsou sdílené preference absolventů stejného oboru, kteří mohou mít např. podobné zájmy. Konečně studijní obor může korelovat i sdalšími důležitými charakteristikami potenciálních partnerů a partnerek, jako je například příjmový potenciál.
Podle výsledků naší studie mají páry, kde oba partneři absolvovali stejný studijní obor, o 11 procentních bodů vyšší pravděpodobnost, že dokončili studia ve stejném roce. To svědčí ve prospěch hypotézy o důležitosti příležitostí k seznámení v rámci studijních programů. Rozsah oborové homogamie je ale téměř čtyřikrát větší mezi páry, pracujícími ve stejném odvětví, což ukazuje na důležitost formování párů na pracovišti.
Značný podíl oborové homogamie je i mezi páry, vnichž jeden zpartnerů má vysokoškolské a druhý středoškolské vzdělání. Rozsah oborové homogamie je dále velmi podobný mezi sezdanými a nesezdanými páry, v analýze tedy mezi nimi dále nerozlišujeme.
Zabýváme se také rozdíly v oborové homogamii mezi jednotlivými zeměmi EU a rozdíly mezi jednotlivými studijními obory. Součástí našich závěrů jsou návrhy a doporučení pro další výzkum a možné strategie testování některých hypotéz.
Data a metodologie
Analýza je založena na Evropském šetření pracovních sil (LFS), které poskytuje data o vysokoškolských absolventech a jejich rodinném stavu a sdílení domácnosti ve 24 zemích Evropské unie. Pracujeme s vydáním LFS z roku 2014, které pokrývá období 2003 – 2013 a zaměřujeme se na osoby s úrovní 5 a 6 podle mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 1997, které dokončily vysokou školu ve věku 20–44 let. V našem vzorku je 360 072 žen a 321 069 mužů, kteří graduovali v letech 1993–2013. U každého z nich sledujeme rok ukončení vysoké školy, úroveň dosaženého vzdělání, obor studia a obor
4




























































































   4   5   6   7   8