Page 16 - IDEA Studie 12 2019 Kvalita reditelu skol
P. 16

MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ ŘEDITELŮ ŠKOL: ČESKÉ ADMINISTRATIVNÍ INFERNO 2019
      60
55
50
45
40
35
30
0,25
0,35 0,45
0,55 0,65
autonomie škol
0,75 0,85 0,95
Obrázek 8: Vztah mezi autonomií škol, administrativní zátěží ředitelů
a jejich nepřipraveností na funkci
Vztah mezi mírou celkové autonomie škol a administrativní zátěží ředitelů (velikost symbolu pro danou zemi odpovídá míře nepřipravenosti ředitelů)
  NLD
DNK
 CZE
 PRT
BEL
 FIN
SWE
EST
   ESP
ROM
     FRA
EU20
  BGR
 ENG POL
SVK
HRV
SRB
 LVA ITA
                     Zdroj: TALIS 2013 (vlastní výpočty)
Poznámka: Velikost symbolu reprezentuje procento ředitelů, kteří odpověděli, že nikdy neabsolvovali vzdělávací program zaměřený na vedení učitelů. Rozptyl hodnoty nepřipravenosti se zde pohybuje od nejvyšší hodnoty v případě Portugalska (45 %) k nejnižší v případě Rumunska a Norska (0 %). Česko vykazuje druhou nejvyšší hodnotu, a to 32 %.
Obrázek 8  zároveň zachycuje míru (ne)připravenosti průměrného nového ředitele na výkon své funkce, která odpovídá velikosti symbolu pro danou zemi. V zemích, ve kterých vyšší procento ředitelů nikdy neabsolvovalo program pro přípravu učitelů, většinou hrají ředitelé v rozhodováních v různých oblastech vedení školy menší roli než v zemích s vyšší připraveností ředitelů. Výjimečné postavení zde má opět Česko, ve kterém se propojují extrémy ve všech třech pozorovaných charakteristikách vedení škol: nejvyšší autonomie na straně škol, vysoká administrativní zátěž ředitelů a zároveň jedna z nejnižších připraveností ředitelů na jejich funkci. Tyto faktory spolu s nízkým finančním ohodnocením ředitelů mohou výrazněji ovlivnit nabídku ředitelů a jejich kvalitu.
Platy ředitelů škol
I když se vedení škol stalo v posledních letech prioritou v některých agendách českých vlád, zatím se to nepřetavilo ani do jejich platového ohodnocení. Navzdory vysokým požadavkům kladeným na ředitele pokud jde o rozsah a míru zodpovědností a kompetencí, patří Česko ke skupině evropských zemí s platy ředitelů výrazně pod průměrem platů vysokoškolsky vzdělaných pracovníků (Obrázek 9). Průměrné platy ředitelů druhého stupně českých základních škol zhruba odpovídají průměrnému platu vysokoškolsky vzdělaných pracovníků mimo sektor školství (97 % průměrného platu vysokoškolsky vzdělaného pracovníka). Přičemž průměr evropských zemí představuje 137 % (OECD, 2018b). Nižší relativní platy mají ředitelé pouze na Slovensku.
14
administrativní zátěž ředitelů


























































   14   15   16   17   18