Page 17 - IDEA Studie 12 2019 Kvalita reditelu skol
P. 17

                                                                                                                            MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ ŘEDITELŮ ŠKOL: ČESKÉ ADMINISTRATIVNÍ INFERNO 2019
      Obrázek 9: Poměr průměrných platů ředitelů vůči průměrným platům vysokoškolsky vzdělaných pracovníků, školní rok 2015/16
   250
   200
   150
   100
50 0
Zdroj: OECD (2018b)
ZŠ - 2.stupeň (všeobecní prog.)
ZŠ – 1. stupeň
SŠ (všeobecní prog.)
                                                                  Tabulka 1: Hrubá měsíční mzda vybraných řídících pracovníků, rok 2018
Průměrná hrubá měsíční mzda řídících pracovníků v oblasti (v Kč):
Celkem Vzdělávání Zdravotnictví Výzkumu a vývoje Lidských zdrojů Financí
69 044 54 312 81 685 89 464 83 242 88 764
  Obrázek 10: Věková struktura ředitelů škol a změny mezi lety 2013 a 2018
 Zdroj: ČSÚ (Struktura mezd zaměstnanců – 2018)
40 až 49 let 60 a více let
Je zřejmé, že když si porovnáme platy ředitelů s platy jiných řídících pracovníků, dostaneme se
0 10 20 30 40 50 60 0 10 20 30 40 50 60
k ještě většímu propadu. Tabulka 1  zde pro porovnání zobrazuje průměrnou měsíční hrubou Anglie (UK)
mzdu řídících pracovníků ve vybraných oblBaeslgtiec(Fhlemv.)Česku v roce 2018. Na první pohled je jasné, Španělsko
že mzda řídících pracovníků v oblasti vzdělávání se se mzdou přibližně 54 000 Kč měsíčně ani
v oblasti zdravotnictví, lidských zdrojů nebo financí.
21,3 Rumunsko
zdaleka nepřibližuje celkovému průměru hrubé měsíční mzdy pro všechny řídící pracovníky
Chorvatsko 18,6 Dánsko
Finsko Norsko
(69 044 Kč) a nemá ani žádnou šanci aspirovat na průměrnou mzdu řídících pracovníků
Vysoká míra zodpovědnosti a pracovního zatFíržaencnieí, neadekvátní vnější podpora, relativně velmi 8,5
-12,4 Česko 9,7 nízké platové ohodnocení, omezené kariérní možnosti, nedostačující příprava a vzdělávací
-11,0 Bulharsko
Estonsko
programy pro ředitele jsou příčinami nedostatečného zájmu o pozici ředitele (Pont, Nusche
Portugalsko 10,6
a Moorman, 2008). Není důvod se domníSvloavetn,skžoe v Česku tomu bude jinak. Na nedostatek
Švédsko
zájmu o pozici ředitele a vzrůstající problém tyto pozice obsazovat poukazují ostatně i samotní
Lotyšsko
zřizovatelé a učitelé (Prokop a Dvořák, 2019). Jak ukazuje Tabulka 2, mezi roky 2011/12 Nizozemsko
a 2017/18 se zvýšil podíl výběrových řízení naItřáleieditele, do kterých se nepřihlásil žádný uc-h14a,8zeč Kypr 32,7
(3,5 % řízení) a na která se přihlásil uchazeč pouze jeden (48,2 % řízení). Navíc, dle správy ČŠI (2018) v polovině konkurzních řízení s jedním uchazečem proběhlo toto řízení pouze formálně.
TALIS 2013 TALIS 2018
Pouze v druhé polovině případů se komise zabývala – tak, jak se očekává – kvalitou uchazeče.
Zdroj: TALIS 2013 a 2018.
PToezndáymktéa:mV ěpřípvaeděčstigvnriftiiknanětnkí ozmněknyuvrzčansíecjehveřdílzeejmnéín(ajzeedmně áuvesdeenoa v3e3lik0osnt doavnýé czmhěnye. Šbipokystnazrnoančuojívsýmcěhr zmřeěndyitvečlaůse). byl ředitel vybrán pouze na základě formálního výběru.
15
Anglie (UK) Portugalsko Řecko Itálie Finsko Francie EU22 průměr Skotsko (UK) Nizozemsko Belgie Slovinsko Lotyšsko Švédsko Rakousko Dánsko Estonsko Polsko Norsko Česko Slovensko
%


















































   15   16   17   18   19