Page 19 - IDEA Studie 12 2019 Kvalita reditelu skol
P. 19

                                                                                                                                                                                          MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ ŘEDITELŮ ŠKOL: ČESKÉ ADMINISTRATIVNÍ INFERNO 2019
     Počet a velikost škol
Vzdělávací systémy se výrazně liší v počtu respektive velikosti škol připadajících na počet žáků v zemi. Zde máme na mysli školu jako samosprávnou jednotku definovanou jedním ředitelstvím, byť může jít o řadu budov v různých lokalitách. Vysoký počet malých škol pak samozřejmě vyžaduje vyšší počet ředitelů a zvyšuje tak náklady na administrativu v přepočtu na jednoho žáka.
Dle šetření TALIS 2013 má v Česku průměrná základní škola 342 žáků oproti 504 žáků jako
průměru 20 evropských zemí (Obrázek 11 ). Česko tak patří mezi evropské země s nejmenším
průměrným počtem žáků připadajícím na jednu školu. Mezinárodní srovnání průměrného
Obrázek 11: Průměrný počet žáků na základní škole
počtu žáků na základě dat z TALIS však komplikuje skutečnost, že základní školy v různých
(1. a 2. stupeň společně, nebo jen 2. stupeň základních škol)
zemích zahrnují jiný počet ročníků a případně zároveň institucionálně odlišují 1. a 2. stupeň
2500
základních škol.19
 2000
1500
2500 1000
2000 500
1500 0
1000
500
Zdroj: TALIS 2013 (vlastní výpočty)                         průměr 0
Obrázek 11: Průměrný počet žáků na základní škole
(1. a 2. stupeň společně, nebo jen 2. stupeň základních škol)
                                                                          Zdroj: TALIS 2013 (vlastní výpočty)
průměr
EU 20
EU 20
          42
 23
 22
 11
 2017/18
Zdroj: MŠMT
2017/18
Obrázek 12: Struktura ZŠ v roce 2017/18 podle počtu žáků
Obrázek 12: Struktura ZŠ v roce 2017/18 podle počtu žáků
2
0 20 40 60 80 100
%
0–100 101–250 251–500 501–750 nad 750
42 23 22 11 2
      19 Šetření TAL0IS se ptá ředitelů š2k0ol na úrovni ISCED402, tedy ředitelů 2. s6t0upně základních šk8o0l, na aktuální poče1t0z0apsaných žáků
na škole. Tyto školy se však mohou lišit napříč i uvnitř jednotlivých zemí. V některých zemích představují 1. a 2. stupeň základních škol
odlišné instituce a tedy i odlišné ředitele. V jiných zemích jde zas o tu samou instituci a tudíž počet žáků na těchto školách je v průměru
automaticky vyšší. 0–100 101–250 251–500 501–750 nad 750 Zdroj: MŠMT
%
17
Polsko Norsko Lotyšsko Estonsko Slovensko Česko Bulharsko Finsko Švédsko Dánsko Chorvatsko Rumunsko Francie Španělsko Srbsko Belgie Itálie Nizozemsko Anglie Portugalsko
Polsko Norsko Lotyšsko Estonsko Slovensko Česko Bulharsko Finsko Švédsko Dánsko Chorvatsko Rumunsko Francie Španělsko Srbsko Belgie Itálie Nizozemsko Anglie Portugalsko
průměrný počet žákpůrnůamZěŠrný počet žáků na ZŠ


















































   17   18   19   20   21