Page 21 - IDEA Studie 12 2019 Kvalita reditelu skol
P. 21

                                                   MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ ŘEDITELŮ ŠKOL: ČESKÉ ADMINISTRATIVNÍ INFERNO 2019
        100
   80
   60
   40
   20
    0
Zdroj: TALIS 2013 (vlastní výpočty)
Obrázek 13: Asociace mezi intenzitou administrativní zátěže ředitele školy a počtem žáků školy (Česko, Polsko a EU 20)
                                                                                                                                                                                 100 200
300 400 500
počet žáků školy
Česko Polsko EU 20
600 700
   Poznámka: Body na obrázku označují jednotlivé školy v rámci TALIS vzorku českých škol (na základě odpovědí ředitelů). Administrativní zátěž zde vyjadřuje procento pracovního času, které ředitelé věnují administrativním úkonům a schůzkám a úkonům souvisejícím s řízením školy.
Zde lze také udělat hrubé trojčlenkové cvičení. Kdybychom v Česku vzali čtvrtinu nejmenších základních škol a spojili je s jinými základními školami na úrovni ředitelství, dostali bychom se
Obrázek 14: Vztah administrativní zátěže ředitele a počtu pracovníků vedení školy
na úroveň průměrného počtu žáků připadajícího na jednoho ředitele základní školy v Evropě
(velikost označení země je úměrné průměrné velikosti školy v dané zemi)
(tj. průměr za 23 evropských zemí, které se účastnily šetření TALIS 2018). Na platech ředitelů
40
by tak došlo k finanční úspoře, která by se dala použít buď na rozšíření počtu vedoucích
CZE
HUN
ITA
EST
NOR
pracovníků škol, nebo na navýšení dnes velmi nízkých platů ředitelů základních škol až o 33 %, z 53 894 Kč na 71 532 Kč.22
35 AUT SWE Ředitel a vedeníBGR FIN SVK
BEL
PRT
30
SVN
NLD
Jelikož ředitel není na vedení školy sám, zejména ve větších školách, jeho administrativní
HRV LTU
zátěž a čas věnovaný pedagogickému vedení závisí nejenom na míře autonomie školy, ale také
FRA DNK LVA y = -1,22x + 34,15
na počtu lidí ve vedení školy a rozložení jejich agendy. Data ze šetření TALIS v této souvislosti
25
ukazují, že čím více pracovníku má školní vedení, tím ředitelé věnují menší procento svého
ROM
ENG CYP
pracovního času administrativním úkonům.
Vys2o0ký počet vedoucích pracovníků na škole, jak se dá očekávat, vykazují zejména země
ESP 012345678
s vysokým průměrným počtem žáků na školu (více než 750 žáků). Naopak ředitelé v zemích s menším počtem žáků na školách vykazují větší administrativní zatížení a zároveň menší
Zdroj: TALIS 2018 (vlastní výpočty)
počet pracovníku vedení školy
počet podpůrných pracovníků ve vedení školy. Čeští ředitelé v porovnání s řediteli v ostatních
Poznámka: Graf zobrazuje vztah mezi průměrným počtem pracovníku ve vedení školy za každou zemi (osa x) a podílem pracovního č2a2su, ektverříovpěnsukjíýřcedhitezléeamdmícinhistrvaětivněu(ojsía ny)e. Sjve ízcvyešučjícaísue praůdmměrniýnviesltikroastivšknolímv danúýkchoznemůmích (maěřsecnýhpůrzůkmáěrmný.mPpoččtemt žáků na škole) se úměrně zvětšuje označení dané země na obrázku.
22 Jde o hrubý měsíční plat ředitele základní školy v roce 2018. Viz základní přehled v http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ statistika-skolstvi/genderova-problematika-zamestnancu-ve-skolstvi.
   19
administrativní zátěž ředitele (%) administrativní zátěž (%)













































   19   20   21   22   23