Page 22 - IDEA Studie 12 2019 Kvalita reditelu skol
P. 22

Zdroj: TALIS 2013 (vlastní výpočty)
Poznámka: Body na obrázku označují jednotlivé školy v rámci TALIS vzorku českých škol (na základě odpovědí ředitelů). Administrativní
zátěž zde vyjadřuje procento pracovního času, které ředitelé věnují administrativním úkonům a schůzkám a úkonům souvisejícím
s řízením školy.
MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ ŘEDITELŮ ŠKOL: ČESKÉ ADMINISTRATIVNÍ INFERNO 2019
      Obrázek 14: Vztah administrativní zátěže ředitele a počtu pracovníků vedení školy (velikost označení země je úměrné průměrné velikosti školy v dané zemi)
40
35
30
25
20
012345678
   CZE
AUT SWE
BGR       FIN SVK
SVN
ITA
NOR
  HUN
BEL
  PRT
        LTU LVA
NLD
  HRV
 ROM
FRA     DNK EST
y = -1,22x + 34,15
   ENG CYP
 ESP
                   Zdroj: TALIS 2018 (vlastní výpočty)
počet pracovníku vedení školy
Poznámka: Graf zobrazuje vztah mezi průměrným počtem pracovníku ve vedení školy za každou zemi (osa x) a podílem pracovního času, kteří věnují ředitelé administrativě (osa y). Se zvyšující se průměrný velikosti škol v daných zemích (měřený průměrným počtem žáků na škole) se úměrně zvětšuje označení dané země na obrázku.
pracovníků ve vedení českých škol je sice vzhledem k průměru 23 evropských zemí zhruba průměrný, ale porovnatelný s ostatními zeměmi s podobným průměrným počtem žáků na školách (Obrázek 14). Tomu odpovídá i průměrný počet žáků na jednoho pracovníka vedení školy, který je v Česku nižší než průměr za 23 evropských zemí. Zdá se tedy, že vysoká administrativní zátěž českých ředitelů není způsobena nedostatečným počtem podpůrných pracovníků ve vedení školy, ale spíš neúměrnou administrativní zátěží, která je na vedení škol jako celek naložena.
Spokojenost ředitelů
Na závěr se zaměřujeme na souvislosti mezi administrativní zátěží ředitele a jeho spokojeností s rolí ředitele. Spokojenost sledujeme pomocí odpovědí ředitelů ANO / NE na tři otázky položené v šetření TALIS 2013:
1) Kdybych se měl/a znovu rozhodnout, volil/a bych opět tuto práci/pozici: ANO / NE 2) Lituji svého rozhodnutí stát se ředitelem/ředitelkou: ANO / NE
3) Celkově jsem ve svém zaměstnání spokojen/a: ANO / NE
Velikost asociace administrativní zátěže s uvedenými odpověďmi23 odhadujeme pro každou zemi zvlášť24 a odhady ukazuje Obrázek 15 . Uváděný efekt vyjadřuje, o kolik procentních bodů
23 Deskriptivní statistiky těchto tří indexu spokojenosti jsou uvedeny v Apendixu v Tabulce A1, pro každou zemi zvlášť.
24 Analýza je provedena lineární pravděpodobnostní regresí, ve které kontrolujeme pro charakteristiky ředitele (pohlaví, věk, léta
praxe) a školy (velikost školy a počet žáků na jednoho učitele na škole, podíl žáků na škole se speciálními potřebami, s mateřským jazykem odlišným od jazyka výuky a podíl žáků se sociálně slabých rodin). Spokojenost ředitele představuje binární proměnná 1/0 odpovídající odpovědím ANO / NE.
 20
administrativní zátěž ředitele (%)
























































   20   21   22   23   24