Page 13 - IDEA Studie 13 2017 Platy ucitelu II
P. 13

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Platy učitelů ve volebních programech: přehled a rozbor
  Otázka č. 2: Jakým mechanismem a jakým tempem by se měly platy učitelů zvyšovat?
Shrnutí
Pokud jde o tempo zvyšování učitelských platů, potom ČSSD a KDU-ČSL různými slovy slibují totéž, tedy postupné zvýšení platů během čtyř let (tj. během volebního období). STAN slibuje skokové navýšení platů hned v prvním roce po volbách, ale o vývoji v dalších letech již nehovoří. Realisté zase hovoří o výrazném zvýšení platů bez uvedení tempa zvyšování. Ostatní strany (ANO, KSČM, ODS, Realisté, SZ, TOP09, SPD) ve svých programech o časovém výhledu zvyšování učitelských platů nehovoří. O samotném mechanismu zvyšování učitelských platů ovšem mlčí programy všech stran.
Komentář
Otázka tempa zvyšování učitelských platů úzce souvisí s finanční náročností pro SR. Zatímco ČSSD a KDU-ČSL explicitně plánují rozložit relativně malý slibovaný nárůst do čtyř let, STAN navrhuje nárůst skokový hned v prvním roce po volbách. To je s ohledem na rozpočtové nároky hodně ambiciózní. A zřejmě je míněn až rok 2019, protože struktura SR na rok 2018 totiž bude v okamžiku, kdy se nová vláda ujme vlády, ve velmi pokročilém stádiu projednávání, kdy zásadnější změny budou jen obtížně představitelné.
Pokud jde o samotný mechanismus navyšování učitelských platů, o něm nehovoří žádný program, byť to může být také důležité. Například zvýšení učitelských platů cestou navýšení tarifních platů (tabulkových) se zdaleka nemusí plně promítnout do platů celkových, pokud zároveň dojde ke snížení netarifních složek platů, jako se tomu stalo mnohokrát v minulosti.
Shrnutí
O posílení společenského závazku respektive posílení věrohodnosti výhledu udržení výrazně vyšších platů v časovém horizontu nehovoří žádný z programů politických stran. Připomeňme, že příkladem takového nástroje by mohlo být navázání úrovně průměrných učitelských platů na platovou úroveň vhodně zvolené skupiny zaměstnanců a činovníků veřejného sektoru, jako jsou soudci či poslanci. Slabší verzí takového závazku by mohl být slib zvýšení a udržení učitelských platů prezentovaný v relaci k průměrným platům jiných skupin pracovníků. Takto například ČSSD, KDU-ČSL, SPD a SZ slibují učitelské platy na úrovni 130 % průměrné mzdy v ČR (dnes jsou na úrovni cca 110 %), TOP09 méně jasněji slibuje učitelské platy na úrovni „nejlépe placených státních zaměstnanců“ a SZ slibuje učitelské platy na úrovni mediánu vysokoškolsky vzdělaných pracovníků, respektive 130 % průměrné mzdy v ČR. Ostatní strany (ODS, Realisté, Piráti, STAN) uvádí absolutní úroveň platů nebo procentní navýšení, kde již dlouhodobý závazek absentuje docela.
 Otázka č. 3: Je žádoucí, a pokud ano, jakým způsobem by se měla posílit věrohodnost společenského závazku dlouhodobě výrazně vyšší úrovně učitelských platů?
13
























































































   11   12   13   14   15