Page 12 - IDEA Studie 13 2017 Platy ucitelu II
P. 12

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Platy učitelů ve volebních programech: přehled a rozbor
 Je však třeba mít na paměti, že v regionálním školství kromě cca 130 tisíců učitelů (přepočteno na plné úvazky), kteří vstupují do nákladových simulací v Tabulce 3, pracují ještě ostatní pedagogičtí pracovníci12 v počtu cca 27 tis. přepočtených plných úvazků. Simulace nezahrnují ani nepedagogické pracovníky v regionálním školství.
Lineární aproximací lze potom odhadovat dodatečné náklady SR na zvýšení platů o 20 %, 30 % a 40 % v Tabulce 3, tedy 13,4; 20,0 a 26,7 mld. Kč.
Tabulka 3: Simulace dodatečných nákladů státního rozpočtu na navýšení platů učitelů (bez ostatních pedagogických a nepedagogických pracovníků) v regionálním školství o 10 až 40 %.
    Stav roku 20161)
    Průměrné hrubé měsíční platy [Kč]1)
   Navýšení celkových nákladů práce [mld. Kč]2)
    průměrný přepočtený počet učitelů
 průměrný hrubý měsíční plat [Kč]
 podle scénáře navýšení učitelských platů o
 podle scénáře navýšení učitelských platů o
        10%
  20%
   30%
   40%
  10%
  20%
   30%
   40%
  Celkem
  130 495
29 487 Kč
 32 436 Kč
  35 385 Kč
 38 333 Kč
 41 282 Kč
6,7 mld
  13,4 mld
 20,0 mld
 26,7 mld
  Učitelé MŠ
 28 430
 25 467 Kč
 28 014 Kč
 30 561 Kč
  33 107 Kč
  35 654 Kč
 1,2 mld
 2,4 mld
  3,5 mld
  4,7 mld
  Učitelé ZŠ
  59 878
  30 748 Kč
  33 823 Kč
 36 898 Kč
   39 973 Kč
   43 047 Kč
  3,0 mld
  6,0 mld
   9,0 mld
   12,0 mld
  Učitelé SŠ (včetně středisek praktického vyučování)
  32 503
30 677 Kč
 33 745 Kč
  36 812 Kč
 39 880 Kč
 42 948 Kč
1,6 mld
  3,3 mld
 4,9 mld
 6,5 mld
  Učitelé konzervatoří
 828
 30 857 Kč
 33 942 Kč
 37 028 Kč
  40 113 Kč
  43 199 Kč
 0,0 mld
 0,1 mld
  0,1 mld
  0,2 mld
  Učitelé VOŠ
  934
  32 644 Kč
  35 908 Kč
  39 173 Kč
   42 437 Kč
   45 701 Kč
  0,0 mld
  0,1 mld
   0,1 mld
   0,2 mld
       1) Učitelé v sektoru veřejných škol regionálního školství.
2) Celková částka za veřejných sektor zahrnuje i navýšení státní dotace platů soukromých a církevních škol odpovídající 0,4 mld. Kč na každých 10 % navýšených platů.
S přímou úměrou v Tabulce 3 pracuje i výpočet nákladů SR na navýšení učitelských platů podle slibů jednotlivých politických stran uvedených ve druhém sloupci Tabulky 2.13, 14 Nejčastěji se objevuje slib nárůstu učitelských platů o 18 %, což představuje náklady na státní rozpočet přibližně 12 mld. Kč ročně. Zdaleka nejvýraznější a nejnákladnější je slib STAN, který by přišel SR na cca 35 mld. Kč. Pro rámcové srovnání objemu prostředků uveďme, že v roce 2016 byly výdaje SR na vzdělávací činnost veřejných vysokých škol přibližně 20 mld. Kč, na dávky nemocenského pojištění přibližně 26 mld. Kč, na rodičovský příspěvek přibližně 24 mld. Kč, na výzkum a vývoj přibližně 29 mld. Kč, a že na rok 2018 vláda schválila relativně vysoký deficit SR ve výši 50 mld. Kč.
12 Mezi ostatní pedagogické pracovníky patří mimo jiné vychovatelé, psychologové, trenéři, speciální pedagogové.
13 V případě, že strana slib nekvantifikuje v relativní, ale absolutní úrovni platů, náš výpočet předpokládá okamžité zvýšení a udržení
relativní úrovně, kdy již nedochází ke snižování relativní úrovně v důsledku předpokládaného růstu ostatních platů.
14 V případě Pirátů je problém v nejednoznačnosti slibu, protože není zřejmé, vůči jaké platové základně se slib navýšení vztahuje. Může totiž jít o základ odpovídající poslední známé úrovni platů (za rok 2016, který obsahuje i složku odměn vyplácených dominantně koncem kalendářního roku) nebo o aktuální stav polovině roku 2017 (lze jen zhruba odhadovat) a nebo o základnu na úrovni nejasných vládních příslibů daných v rámci probíhajících vyjednávání o státním rozpočtu na rok 2018. Zde může jít o poměrně velké rozdíly, ve kterých slib pohybuje.
 12






   10   11   12   13   14