Page 24 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 24

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 Modelování dopadů zvýšené gramotnosti do ekonomického růstu
V této části představujeme výsledky projekcí dopadů vývoje vzdělanosti v reformních scénářích na dlouhodobý ekonomický růst ČR. Vyčíslujeme, o kolik by hypoteticky mohl být budoucí roční HDP vyšší díky snižování podílů žáků s nedostatečnou gramotností. Rozdíl mezi HDP v 0. scénáři status quo a jednotlivými reformními scénáři 1 až 4 potom představuje celkové náklady obětovaných příležitostí v případě, že reformní opatření realizována nebudou. Kvantifikujeme pouze dopady na HDP, byť vyšší kvalita vzdělání by měla ještě řadu dalších žádoucích nefinančních a neekonomických dopadů, které naše simulace nepostihují.
Stejně jako v předchozích sekcích i zde vzdělanostní úroveň českých žáků aproximujeme průměrnými PISA skóre testů matematické a přírodovědné gramotnosti. Samotný kauzální vztah mezi takto měřenou vzdělanostní úrovní a dlouhodobým hospodářským růstem v našich simulacích je pak založen na odhadech zahraničních studií Hanushek a Woessmann (2008 a 2011), OECD (2010)15 a metodicky zde navazujeme na naše dřívější studie16
Předpoklady simulací dopadů zvýšené gramotnosti žáků na dlouhodobý růst HDP jsou téměř identické s těmi, které byly použity ve studii IDEA č. 5 / 2019 a uvádí je Tabulka 2.1. Předpokládáme, že k posunům nedostatečně gramotných patnáctiletých žáků v roce 2020 začne docházet postupně od roku 2021 po dobu dalších deseti let. Následná pracovní kariéra těchto žáků bude po jejich vstupu na trh práce trvat v průměru 40 let. Do ekonomických výnosů započítáváme pouze ty vzniklé v horizontu příštích 80 let. Další roky se již promítají do výsledků relativně málo, protože finanční částky jsou již výrazně diskontovány a po 80 letech již nebude většina žáků dotčených reformou na trhu práce.
 15 Stručné shrnutí použitých modelů uvádíme v Příloze 1.
16 Detailní popis modelu simulujícího dopad vzdělanosti na dlouhodobý růst HDP je k dispozici v původní studii IDEA Münich a kol. (2012) a Münich a Protivínský (2013).
22



























































































   22   23   24   25   26