Page 22 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 22

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 Grafy 2.2
Zastoupení patnáctiletých žáků v úrovních gramotnosti (průměr matematické a přírodovědné gramotnosti žáka) (situace PISA 2018 a pro ČR také hypotetický dopad reformních scénářů po 10 letech)
PANEL A
1. scénář
PANEL B
2. scénář
    0,008 0,006 0,004 0,002
0,008 0,006 0,004 0,002
00
úroveň úroveň úroveň úroveň úroveň úroveň úroveň
0123456 0123456
Stav roku 2018
PANEL C
3. scénář
1. scénář
Stav roku 2018
PANEL D
4. scénář
2. scénář
úroveň
úroveň úroveň úroveň úroveň úroveň
úroveň
        0,008 0,006 0,004 0,002
0,008 0,006 0,004 0,002
00
úroveň úroveň úroveň úroveň úroveň úroveň úroveň
0123456 0123456
Stav roku 2018 3. scénář Stav roku 2018 4. scénář
Zdroj: Data PISA 2018 a vlastní výpočty
Většina mezinárodních srovnání zemí pracuje s průměrnými hodnotami skóre testů a průměrné hodnoty jsou to, co se většinou sleduje v čase. Průměrné hodnoty však přirozeně ovlivňují hodnoty jednotlivých žáků. Hypotetický posun nedostatečně gramotných žáků má dopad na zvýšení národního průměru nejen do té míry, o jaký posun jde, ale také jak velký podíl v dané zemi nedostatečně gramotní žáci mají. V Grafu 2.3 ukazujeme, jak by se hypoteticky vyvíjely národní průměry gramotností ČR v jednotlivých scénářích. Je zřejmé, že k růstu dochází pouze během desetiletého období hypotetické reformy a poté dojde ke stabilizaci. Nereformní 0. scénář odpovídá stagnaci průměrného skóre testů na úrovni roku 2018.
úroveň
úroveň úroveň úroveň úroveň úroveň
úroveň
    20
Zastoupení žáků Zastoupení žáků
Zastoupení žáků
Zastoupení žáků





























































   20   21   22   23   24