Page 25 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 25

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE
IDEA 2020
 Tabulka 2.1 Základní parametry projekcí
  Rok spuštění reformy
Doba zavádění reformy
Horizont uvažovaných výnosů z reformy Očekávaná délka pracovní kariéry
Roční růst potenciálního HDP
Výchozí HDP v roce spuštění reformy (2021) Diskontní sazba
2021
10 let 2100 (80 let) 40 let
1,5 % p.a.
4 652 mld. Kč* 3 %
  * Zdroj·. https·.//www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-inflaci/Zprava-o-inflaci-II-2020/ Ve stálých cenách r. 2010, na základě prognózy ČNB z května 2020 pro rok 2021.
3. Projekce dopadů zvýšené gramotnosti na HDP
Základní projekce vývoje českého HDP vzávislosti na scénářích zvýšení gramotnosti nedostatečně gramotných žáků uvedené v hlavní části studie kvantifikujeme na základě parametrů odhadnutých ve studii OECD (2010). Metodologický přístup této a obdobných studií spočívá v tom, že problém je redukován na identifikaci kauzální vazby mezi úrovní vzdělanosti (měřenou testy funkční gramotnosti PISA a podobnými) a dlouhodobým růstem HDP. Tento přístup obchází potřebu modelovat extrémně rozmanité a složité procesy, které kauzální vazbu zprostředkovávají (tj. dopad vzdělání skrze vyšší produktivitu pracovní síly, dopady skrze výzkum a inovace, skrze kvalitnější institucionální prostředí a fungování státní správy apod.). Detailnější podrobnosti o zjištěném vztahu mezi vzdělaností a HDP a výsledky citlivostní analýzy na alternativně vyšší a nižší hodnoty růstových koeficientů je obsažena v Příloze 1. Protože zjištění citlivostní analýzy nijak zásadně nemění základní poznatky, v základním textu studie o nich již nehovoříme.
Veškeré dále diskutované údaje o HDP jsou vyjádřeny v cenách roku 2010 – vyjadřují tedy reálnou kupní sílu koruny v roce 2010. Základní výsledky projekcí ukazují dva panely Grafu 3.1. Panel A uvádí roční hodnoty HDP v mld. Kč v reálných cenách roku 2010. V Panelu B je toto vyjádřeno v procentech výchozího ročního HDP roku 2021.
Všechny reformní scénáře vedou k vyššímu HDP, ale výraznější dopady scénářů jsou patrné až po roce 2050, tedy po uplynutí 30 let od intervence. Je to přirozeně dáno tím, že deset let postupně zvyšovaná gramotnost patnáctiletých se začne promítat do zvýšené produktivity pracovní síly až v průběhu dalších dekád poté, co tito lépe vzdělaní lidé začnou vstupovat na trh práce a kdy jejich podíl na pracovní síle začne dosahovat vyšší úrovně. Dlouhodobý
23

















































































   23   24   25   26   27