Page 27 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 27

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 Vidíme, že v případě 3. scénáře velmi výrazného zvýšení gramotnosti by roční HDP v roce 2100 dosáhl 379 % HDP roku 2020, přičemž odpovídající hodnota nereformního scénáře představuje pouze 324 %.
Dopady reformních scénářů na HDP lze alternativně poměřovat na základě kumulovaných příspěvků HDP za celé osmdesátileté období. Tomu odpovídá plocha mezi profilem nereformního a reformního scénáře. Tabulka 3.1 ve sloupci (1) ukazuje kumulovanou hodnotu diskontovaných ročních příspěvků HDP za celé období 2021– 2100 (ve formě odchylek od kumulovaného HDP nereformního scénáře). Sloupec (2) vyjadřuje roční ekvivalent, tedy kumulovanou přidanou hodnotu připadající na jeden rok sledovaného období a sloupec (3) vyjadřuje kumulovanou přidanou hodnotu HDP jako procento výchozího ročního HDP v roce 2021.
Například 1. scénář mírného posunu by oproti 0. scénáři status quo znamenal kumulovaný příspěvek HDP v objemu 1 428 mld. Kč (sloupec 1). Tato částka představuje 31 % HDP predikovaného ČNB pro rok 2021 (sloupec 3). To v ročním ekvivalentu17 představuje navíc každý rok během 80 let HDP vyšší o 18 mld. Kč (sloupec 2). To je částka relevantní pro případnou analýzu výnosů a nákladů s cílem posoudit smysluplnost možných opatření na základě jejich nákladnosti. Logika je taková, že vzdělávací opatření s náklady na úrovni 18 mld. Kč vydaných ročně navíc by po započtení hrubých finančních výnosů představovalo nulové čisté výnosy. Veškerá levnější opatření směrovaná na zvýšení gramotnosti nízko-vzdělaných žáků by pak vykazovala kladný čistý výnos.
Výraznější reformní scénáře přirozeně vedou k vyšším čistým výnosům ve formě dodatečného HDP. Nejvyšší příspěvek by měl 3. scénář velmi výrazného posunu, který by vedl kročnímu ekvivalentu 122 mld. Kč. To je mimochodem částka řádově srovnatelná se mzdovými výdaji státního rozpočtu na regionální školství. Tento údaj (136,6 mld. Kč vstálých cenách roku 2010) a další referenční údaje poskytuje Tabulka 3.2.
17 Roční ekvivalent si lze představit jako konstantní roční příspěvek konkrétního reformního scénáře k ročnímu HDP nereformního scénáře v hypotetickém světě, kde by bylo možno peníze převádět libovolně v čase.
 25




























































































   25   26   27   28   29