Page 28 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 28

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 Tabulka 3.1
Příspěvky reformních scénářů k HDP
 Kumulovaně*
(současná hodnota)
[mld. Kč]
(1)
0 1 428 8 322 9 786 2 797
Roční ekvivalent**
(současná hodnota)
[mld. Kč]
(2)
Podíl na počátečním ročním HDP v roce 2020
[%]
(3)
   0. scénář – status quo
1. scénář – mírný posun
2. scénář – výrazný posun
3. scénář – velmi výrazný posun 4. scénář – rovnoměrný posun
0 0%
* Jde o součet diskontovaných hodnot ročních HDP v daném scénáři po odečtění hodnot odpovídajících 0. scénáři status quo za 80-leté období.
** Roční ekvivalent představuje kumulovaný příspěvek HDP reformního scénáře rozpočítaný na jeden rok z 80-letého období. Pozn.: Hodnoty HDP jsou vyjádřeny ve stálých cenách roku 2010.
I nízký roční výnos 18 mld. Kč HDP nejméně ambiciózního 1. scénáře mírného posunu představuje více než dvakrát vyšší částku, než jsou výdaje státu na pasivní politiku zaměstnanosti (7,0 mld. Kč). Výdaje státu na rekvalifikace ve výši necelých 100 mil. Kč jsou proti hrubým výnosům zanedbatelné. Hrubé výnosy zvýšení gramotnosti je vhodné srovnat s náklady na politiku inkluze v regionálním školství, která se výrazněji dotýká právě žáků snedostatečnou gramotností. Tyto výdaje nedosahují ani 10 mld. Kč a například náklady dílčího opatření asistentů učitelů představují náklady řádově jednotek miliard. S ohledem na absenci kultury evaluací v ČR, nemáme o možném rozsahu dopadů současné podoby inkluze v podstatě žádné znalosti.
26
18 104 122 35
31 % 179 % 210 %
60 %
 







































































   26   27   28   29   30