Page 29 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 29

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 Tabulka 3.2
Příklady aktuálních výdajů veřejného rozpočtu
  Výdajová položka
Výdaje na regionálního školství a přímo řízené org. (2020)1)
Mzdové prostředky pro regionální školství (2020)1) Výdaje na vysoké školy včetně vědy (2020)2)
Výzkum, vývoj a inovace (2020)2)
Aktivní politika zaměstnanosti (2019)3)
Rekvalifikace a poradenství skrze úřady práce (2019)3) Pasivní politika zaměstnanosti – dávky (2019)2)
mld. Kč v cenách roku 2010*
136,6 93,0 40,9 30,6 2,0 0,08 7,0
    Zdroje:
1) Kapitola 333 MŠMT státního rozpočtu kapitoly na rok 2020, https://www.msmt.cz/file/53230/
2) MFČR, Státní rozpočet 2020 v kostce, MF ČR. https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Informacni-letak_2020_Statni- rozpocet-v-kostce.pdf
3) MPSV, https://www.mpsv.cz/vydaje-na-statni-politiku-zamestnanosti
* Přepočteno deflátorem HDP, zdroj ARAD systém ČNB.
4. Diskuse
Řada výzkumů ukazuje, že patnáctiletí žáci s nedostatečnou čtenářskou, matematickou a přírodovědnou gramotností mají zásadní problémy v dalším životě jak v oblasti sociální, tak ekonomické. Výskyt žáků s nedostatečnou gramotností v ČR sice zatím nevybočuje z průměru zemí EU a nevykazuje ani výrazně negativní trendy, ale s ohledem na poměrně nízké sociálně-ekonomické nerovnosti v populaci je výskyt nízké gramotnosti mezi patnáctiletými žáky poměrně vysoký. Řada studií dokumentuje, že výskyt nedostatečné gramotnosti u žáků jde ruku v ruce s nízkým socioekonomickým zázemím jejich rodin ve spojení se selektivitou vzdělávacího systému a špatným zacílením nebo absencí podpůrných vzdělávacích opatření.
Naše simulované kvantifikované projekce ukazují, že opatření snižující výskyt nedostatečné gramotnost mezi patnáctiletými může mít nezanedbatelné pozitivní dopady na dlouhodobý vývoj HDP skrze vyšší produktivitu lépe vzdělané pracovní síly. Výskyt žáků snedostatečnou gramotností tak vedle budoucích sociálních dopadů a společenských nákladů na jejich řešení představuje i náklady ušlých příležitostí, tedy nevyužitou investiční možnost země.
S ohledem na výše uvedené je žádoucí hledat efektivní formy opatření na snížení výskytu nedostatečné gramotnosti mezi mladými. Tato opatření mohou mít nejrůznější podoby spojené s fungováním vzdělávacího systému, ať už jde o kvalitu práce učitelů, dostatek
27














































































   27   28   29   30   31