Page 30 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 30

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 jejich asistentů nebo o pomoc směřovanou například přímo do rodin žáků. Můžeme je shrnout pod obecný termín vzdělávací inkluze. Konkrétní opatření na zvýšení nedostatečné gramotnosti však nejsou předmětem analýz této studie.
Naše studie pouze odhaduje potenciální hrubé ekonomické výnosy reformních scénářů podpůrných opatření v podobě dodatečně vytvořeného HDP. Tyto výnosy, pokud se zohlední dlouhodobý horizont dopadů, se podle intenzity opatření pohybují v řádu desítek až stovek miliard Kč HDP ročně navíc oproti situaci zachování současného stavu. Například i nejméně ambiciózní scénář mírného zlepšení předpokládající posun všech žáků z gramotnostní úrovně 0 na úroveň 1 představuje roční ekvivalent hrubého výnosu 18 mld. Kč, což je téměř dvojnásobek výdajů spojených s politikou inkluze v regionálním školství.
Námi odhadnuté hrubé výnosy ve formě dodatečného HDP mohou sloužit jako určitá horní hranice v úvahách o smysluplném či přijatelném objemu výdajů na opatření cílící na vyšší žákovskou gramotnost. Konkrétní zamýšlená opatření by však měla předem projít fází pilotního ověřování a měla by být podrobena analýze nákladů a výnosů. Návrh adekvátních opatření by měl také vycházet z kvalitnějších a podrobnějších analýz výskytu a příčin nedostatečné žákovské gramotnosti, než dosud poskytují pouze mezinárodní výběrová šetření typy PISA strany OECD.
Zacílení kvalitnějšího vzdělávání na nedostatečně gramotné žáky by kromě námi odhadnutých ekonomických výnosů zřejmě vedlo i k finančním úsporám veřejných rozpočtů (např. sociální dávek, výdajům na bezpečnost a potírání kriminality atp.). Snížení výskytu nedostatečné gramotnosti by u dotčených žáků znamenaly i šance na jejich vyšší vzdělání a mezigeneračně dále přenášené pozitivní efekty.
28





























































































   28   29   30   31   32