Page 32 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 32

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 Příloha I:
Stručné shrnutí modelu Hanusheka a Woessmanna a námi provedená citlivostní analýza výsledků uvedených v hlavní části studie
Hanushek a Woessmann (H&W) v několika odborných článcích (Hanushek, Woessmann 2008, 2011, OECD 2010) analyzují dlouhodobý kauzální vztah mezi vzdělaností a hospodářským růstem zemí. Vycházejí přitom z ekonomické teorie endogenního růstu, která předpokládá, že dlouhodobý ekonomický růst je důsledkem vnitřních procesů v ekonomice. Výraznou roli v tom sehrávají technologické inovace a investice do rozvoje lidského kapitálu. V literatuře existuje k empirickému modelování endogenních růstových modelů řada přístupů, které se většinou liší v detailní specifikaci modelu. Základní porovnání nejvýznamnějších modelů lze najít například v OECD (2010, str. 12). Všechny modely však staví na předpokladu pozitivního vztahu mezi úrovní vzdělanosti a dlouhodobým ekonomickým růstem.
Námi použitá simulační metoda vycházejí z přístupu a parametrů odhadnutých18 nazákladě delší časové řady dat (1960–2000) z 23 zemí OECD a 12 dalších mezinárodních testů gramotnosti s podrobnostmi uvedenými v OECD (2010). Klíčové odhadnuté koeficienty jsou uvedeny na str. 47 a 51, samotný model na str. 50, odhady alternativních specifikací modelu potom v příloze. Autoři prezentují řadu alternativních modelů, kterými zkoumají robustnost odhadů pro různé specifikace. Odhady různých specifikací i vzorků dat jsou však poměrně robustní. Autoři také a ověřují možný problém obrácené kauzality. I když ji stoprocentně vyloučit nemohou, autoři nenacházejí významnou evidenci její existence. Diskusi ohledně kauzálnosti modelovaného vztahu a případných specifikačních problémů lze najít na str. 17–20.
Kognitivní dovednosti vmodelech H&W reprezentuje průměr matematických a přírodovědných test skóre. Určení společné množiny kompetencí v případě čtenářských dovedností je totiž v mezinárodních srovnáních obtížné. Navíc, vynechání čtenářské gramotnosti se nejeví jako zásadnější problém i kvůli silnému vztahu (korelaci) mezi čtenářskou a dalšími gramotnostmi. H&W 2009 například ukazují, že vynechání čtenářské gramotnosti významně neovlivňuje odhad vztahu mezi kognitivními dovednostmi a ekonomickým růstem.
Námi použitý růstový model mimo jiné obsahuje i dynamické prvky postupné implementace vzdělávací reformy (intervence) a posléze i její postupné promítání
18 H&W 2008 odhadují různé varianty modelu na datech až 50 zemí.
 30


























































































   30   31   32   33   34