Page 7 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 7

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 1. Úvod
Žákům s nedostatečnou gramotností nebyla donedávna v České republice (ČR) věnována adekvátní pozornost. Ve společnosti totiž převažovalo přesvědčení, že pokud jde o problém, pak se jedná o problém sociální, a nikoliv ekonomický. Naše kvantifikace však ukazují, že nedostatečná gramotnost žáků představuje do budoucna vysoké ekonomické ztráty pro celou zemi. Vedle toho, že jde o náklady ušlých příležitostí, existují další náklady vyvolané nízkou vzdělaností části obyvatel: náklady na zdravotní péči, opatření preventivní a náklady důsledků kriminality, sociální dávky atp.3
Těžko najdeme ekonomicky vyspělou zemi, jejíž vláda a politici by nevyjadřovali odhodlání podporovat a rozvíjet své školství a vzdělanost občanů své země. Problém zpravidla nastává v okamžiku, kdy se má do školství a vzdělanosti skutečně dostatečně investovat. V tom okamžiku se totiž váží jak výnosy, tak náklady. A zatímco veřejné náklady školství jsou do velké míry věcí daného okamžiku a zodpovědností současné politické reprezentace, výnosy ze vzdělání veřejného i soukromého přichází většinově s obrovským časovým zpožděním, jejich spojitost s výdaji je zastřená a pro současnou politickou garnituru málo hmatatelná.
Navzdory tomu málokdo pochybuje o zásadním významu vzdělání a vzdělanosti pro dlouhodobý růst hospodářství a kvality života. To je zřejmé i navzdory skutečnosti, že tyto kauzální souvislosti jsou lidským očím do velké míry skryty i s ohledem na obrovské prodlení mezi obdobím učení (školní docházky) a obdobím produktivní a výdělečné kariéry jednotlivců. Lidé však přinejmenším vnímají existující rozdíly v průměrných platech a nezaměstnanosti vysoce a nízko-vzdělaných současných dospělých. To jsou však v případě jednotlivců stále jen jejich soukromé ekonomické výnosy ze vzdělání. Společenské výnosy investic do školství potažmo vzdělání lze běžným pozorováním vysledovat jen velmi obtížně.
 3 Viz také studie IDEA 2020b.
5




























































































   5   6   7   8   9