Page 8 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 8

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 Dopady budoucího vývoje průměrné funkční gramotnosti mladých generací českých žáků na dlouhodobý hospodářský růst české ekonomiky jsme se zabývali vřadě předchozích studií IDEA.4 Do celonárodních průměrů přirozeně přispívají jak žáci s nedostatečnou, tak vysokou gramotností. Žáci s nedostatečnou gramotností si však zasluhuje zvláštní pozornost. Nejenže totiž budoucí ekonomický rozvoj země závisí i na jejich vzdělanosti, ale jejich nedostatečná gramotnost představuje překážku jejich plnohodnotného zapojení do společenského života, požívání výhod přinášených technologickým rozvojem a globalizací obecně, zvyšuje jejich ohrožení chudobou, nezdravým životním stylem, sklonem ke kriminalitě atd.5
V této studii se soustředíme na dílčí dopady skupiny nedostatečně gramotných žáků. Konkrétněji prezentujeme kvantitativní projekce toho, jak se vyšší funkční gramotnost v současnosti nedostatečně gramotných českých adolescentů může v budoucích dekádách promítat do dlouhodobého hospodářského růstu v ČR. Vycházíme ze stejných metodologických postupů a předpokladů, které jsou detailně popsány vdřívějších studiích. V dalším textu proto uvádíme pouze stručně shrnutí s odkazem na detaily v Příloze 1 a ve větším detailu se věnujeme metodologickým detailům, které jsou specifické pro tuto studii.
Jako měřítko společenské výnosnosti pro kvantitativní a statistickou uchopitelnost využíváme konceptu hrubého domácího produktu (HDP), byť jde o ukazatel, který je mnohými oprávněně kritizován za neschopnost plně zohlednit přínosy ve formě kvality života.6 Celkové společenské výnosy ve formě vyšší kvality života plynoucí z vyšší vzdělanosti jsou tedy ještě vyšší, než se nám může jevit na základě údajů o HDP. V tomto ohledu naše projekce představují spodní hranici hrubé výnosnosti investic do vyšší vzdělanosti.
Naše projekce ukazují, že i relativně malá zlepšení na straně nedostatečné žákovské gramotnosti a následně produktivity pracovní síly mohou mít citelné dopady na dlouhodobý hospodářský růst země. Tyto potenciální dopady jsou řádově vyšší než představitelné náklady opatření na zvýšení nedostatečné gramotnosti patnáctiletých žáků.
4 IDEA 2/2012, IDEA 10/2013, IDEA 5/2019.
5 Shrnutí poznatků ohledně nefinančních výnosů ze vzdělání lze najít například v Münich a Psacharopoulos (2018).
6 Např. Fleurbaey (2009) a Stiglitz a kol. (2018) uvádí přehled nedostatků indikátoru HDP ve schopnosti postihnout ty ekonomické aspekty, které mají reálné dopady na kvalitu života.
 6


























































































   6   7   8   9   10