Page 9 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 9

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 Žáci s nedostatečnou gramotností
Společenská pozornost upřená na nedostatečně gramotné žáky je více než na místě. Řada zahraničních studií totiž ukazuje, že nedostatečná funkční gramotnost v období dospívání se výrazně promítá do dalšího života těchto lidí. Konkrétně do celé plejády fenoménů, kde funkční gramotnost hraje roli buď přímou, anebo nepřímou, například schopnost efektivně vyhodnocovat informace a činit správná rozhodnutí. Jde o negativní dopady nazdraví skrze životní styl i rozhodování a osobní preference, občanskou participaci, společenské uplatnění, kriminalitu atd. Podrobný přehled empiricky doložených neekonomických dopadů lze najít například v přehledu Münich a Psacharopoulos (2018). A nedostatečná funkční gramotnost má samozřejmě i negativní dopady na pracovní kariéru, zaměstnanost a zaměstnatelnost a celoživotní úroveň. A právě tímto se zabýváme v této studii.
Mladí lidé s nedostatečnou funkční gramotností mají snížené šance společenského uplatnění, osobnostního rozvoje, využívání svobod moderní liberálně-demokratické společnosti a těžit ve svém životě z nových fenoménů, které přináší a jistě bude přinášet technologický pokrok. Období základního a středního vzdělání je z pohledu života člověka unikátní v několika aspektech:
(i) Ve vyspělých zemích je toto vzdělání dostupné zdarma (placené vzdělání na soukromých školách představuje pouze rozšiřující možnost), a je tedy snadno dostupné, byť mnohdy existují rozdílné přístupy co do kvality vzdělání.
(ii) Vzdělání se realizuje v nízkém věku před začátkem pracovní a životní kariéry, takže výnosy z něj bude možno realizovat po velmi dlouhé období.
(iii) Vzdělávání mladého člověka nekonkuruje potřeba zajišťovat rodinu a případně jiné výdělečné alternativy.
Pokud je toto období počátečního vzdělávání z nějakých důvodů promarněno, respektive
naplněno nekvalitním vzděláním, v budoucím životě jednotlivce je pak složitější a dražší tuto vzdělávací ztrátu dohánět. Platí to jak z pohledu financování, tak z pohledu jednotlivců. Řada studií dokládá, že další
mnohem veřejného vzdělávání
7
























































































   7   8   9   10   11