Studie: 2020

Kolik nás může pracovat z domova?

Matěj Bajgar, Petr Janský, Marek Šedivý

IDEA anti COVID-19 # 23

Tato studie prezentuje odhady podílu českých pracovníků, kteří by mohli pracovat z domova, na základě detailních dat pomocí mezinárodně uznávané metodologie klasifikace profesí na základě českých dat.

Studie


Personální politické konexe a efektivnost veřejných zakázek v letech 2007-2018

Bruno Baránek, Vítězslav Titl

Studie 6 | 2020

Veřejné instituce v ČR zadávají každoročně veřejné zakázky v hodnotě přibližně 14,4 % HDP. Výdaje na veřejné zakázky představují sedminu HDP a zhruba 35 % výdajů státního rozpočtu a rozpočtů krajů a obcí. Veřejná zakázky tak v Česku hrají významnou roli a jsou významnou nákladovou položkou veřejných rozpočtů.

Studie


Odchody do důchodu v Česku: role očekávání a zdravotního stavu v mezinárodním srovnání

Filip Pertold, Miroslava Federičová

Studie 5 | 2020

Studie ukazuje základě dat SHARE, že naprostá většina starších pracujících odchází do důchodu v momentě vzniku nároku na starobní důchod, ať už na předčasný nebo standardní. Pouze velmi malé procento pracujících odchází až po vzniku nároku na důchod.

Studie


Penzijní spoření se státní podporou v České republice: spíš podpěra než pilíř

Jiří Šatava

Studie 4 | 2020

III. pilíř by měl vhodně doplňovat základní kámen důchodového systému – I. pilíř. Nastavení III. pilíře by tedy mělo být takové, aby výše výplat úspor z III. pilíře reflektovala to, jak velkou část čistých výdělků po odchodu do důchodu jednotlivci vynahradí jeho starobní důchod z I. pilíře. Ve studii analyzujeme spořící chování pracujících v závislosti na tom, jak velkou část jejich čistých výdělků jim po odchodu do důchodu vynahradí státní důchod z I. pilíře.

Studie | Abstrakt


Platy učitelů v roce 2019: Blýská se na lepší časy?

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 3 | 2020

Relativní úroveň učitelských platů vůči ostatím vysokoškolsky vzdělaným zaměstnancům je v Česku dlouhodobě nízká. Ta ale určuje atraktivitu učitelské profese a zájem o ní. Tato studie je založena na národních údajích za rok 2019. Průměrný plat učitelů základních škol v roce 2019 dosáhl 123,5 % průměrného platu v ekonomice, oproti 114,3 % v roce 2018.

Studie | Abstrakt


Dopady pandemie koronaviru na duševní zdraví

Vojtěch Bartoš, Jana Cahlíková, Michal Bauer, Julie Chytilová

IDEA anti COVID-19 # 22

Ve studii díky unikátnímu reprezentativnímu šetření českých domácností v průběhu pandemie zjišťujeme pomocí otázek na příznaky deprese a úzkosti rozsah těchto problémů v české populaci. V první fázi pandemie trpělo zhoršeným duševním zdravím (příznaky alespoň středně těžké deprese či úzkosti) 20 % respondentů. To představovalo více než trojnásobný nárůst oproti stavu před pandemií (6 %).

Studie


Rozdílné ekonomické dopady krize covid-19 na muže a ženy v Česku

Andreas Menzel, Martina Miotto

IDEA anti COVID-19 # 21

Údaje o nezaměstnanosti v ČR za duben a květen 2020 ukazují výraznější nárůst nezaměstnanosti u žen než u mužů. Výraznější nárůst je způsoben nezaměstnaností žen ve věku nad 44 let. Tento velký nárůst nezaměstnanosti starších žen zvyšuje již tak vyšší riziko, že ženy v důchodovém věku upadnou do chudoby.

Studie


Ekonomická kríza a straty na životoch

Kristína Hrehová, Štěpán Jurajda

IDEA anti COVID-19 # 20

Studie shrnuje klíčové poznatky existujících výzkumů, které se věnují vztahu mezi ekonomickou výkonností zemí a ekonomickou aktivitou lidí na straně jedné, a jejich zdravím a úmrtností na straně druhé.

Studie


Startupy v době pandemie covid-19: zkušenosti z USA pro Česko

Petr Sedláček

IDEA anti COVID-19 # 19

Nynější krize covid-19 citelně zasáhne nově založené firmy včetně startupů, tedy nově založené či začínající společnosti, které se nyní nacházejí v křehkých fázích svého ekonomického vývoje. Startupy a nově založené firmy jsou ale důležité z hlediska tvorby nových pracovních míst a v USA stojí za třemi čtvrtinami čistého růstu celkové zaměstnanosti.

Studie

 


Pandemie covid-19 a sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání

Miroslava Federičová, Václav Korbel

IDEA anti COVID-19 # 18

Školy byly kvůli pandemii covid-19 uzavřeny 11. března 2020 a od té doby byly nuceny přejít na výuku na dálku. Tyto nové okolnosti mohou, kromě jiného, ještě více prohloubit již tak značné nerovnosti ve vzdělávání, které v Česku patří k nejvyšším v Evropě. Ve studii se proto zaměřujeme na různé faktory, které by mohly ovlivnit průběh aktuální výuky na dálku a dopady na sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání v Česku.

Studie

 


Výsledky 1 - 10 z 28