Page 22 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 22

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 materiální podporou nebo nestabilním bydlením, anebo nepřímo zvýšeným stresem, kdy rodiče nebudou mít čas a myšlenky dítěti dávat dostatečnou podporu. Zahraniční literatura přesvědčivě ukázala negativní dopad těchto faktorů na dospělé i jejich děti (Almond a kol. 2018, Goux a Maurin 2005, Haushofer a Fehr 2014).
Žáci
ICT dovednosti dětí (žádný vztah)
• Jelikož se dnešní žáci narodili již digitální éře, není pro ně většinou problém digitální zařízení používat. Vyplývá to ze šetření PISA 2018, ve kterém se patnáctiletí žáci základního vzdělávání vyjadřovali ohledně jejich ICT kompetencí a autonomie v oblasti ICT. Potvrzuje se zde, že většina, přibližně 90 % žáků, nemá problém používat své digitální zařízení, či už je to počítač, tablet nebo chytrý telefon (Graf 6). Menší část žáků pak však dokáže řešit problémy, na které při práci s digitálním zařízením narazí nebo pracovat s takovým zařízením, ve kterém se nevyzná. Zde jde přibližně o 67 % žáků. A již jenom polovina žáků nemá problém nainstalovat si nový software, který potřebuje (Graf 7).
• Žáci s různým socioekonomickým zázemím se výrazně neliší ve vnímání svých ICT kompetencí (Graf 6). Statisticky významné rozdíly se pak ukazují v autonomii žáků s ICT pracovat, řešit problémy, které při práci s nimi potkají, nebo ve schopnosti nainstalovat si software, který pro práci potřebují. V této oblasti mají výhodu právě žáci s lepším socioekonomickým zázemím (Graf 7). Mohli bychom tedy předpokládat, že všichni žáci jsou stejně připraveni na online výuku, co se ICT dovedností týče, ale s menší výhodou při řešení problémů a práci s novými programy pro online výuku disponují právě žáci s lepším socioekonomickým zázemím.
20




























































































   20   21   22   23   24