Page 20 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 20

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
  Podpora v rodině (mírně zhoršuje)
• Studie zabývající se péčí rodičů o své děti ukazují, že vzdělanější rodiče tráví s dětmi v průměru více času (Guryan, Hurst a Kearney 2008). Například v šetření v USA vychází tento rozdíl na 4,5 hodin týdně v případě matek s vysokoškolským vzděláním a matek se středním vzděláním. Tento výsledek může být překvapující, jelikož rodiče s vyšším vzděláním stráví zároveň i více času mimo domácnost. Autoři to vysvětlují tím, že rodiče s vyšším vzděláním vnímají čas strávený s dětmi jako důležitou investici. Přesná data z Česka nejsou dostupná, ale kvalitativní šetření naznačují, že vzdělanější rodiče přikládají společným volnočasovým aktivitám vyšší váhu (Špaček a kol. 2010) a věnují zároveň více času sportovním a kulturním aktivitám se svými dětmi (Gillerová 2009).
• Ze šetření Život během pandemie, které realizuje výzkumná společnost PAQ ainiciativa IDEA anti COVID-19 (2020) a které mapovalo kromě jiného také vzdělávání na dálku v období karantény vyplynulo, že rodiče žáků na prvním stupni základních škol stráví v průměru tři hodiny denně učením se se svými dětmi. Množství hodin strávených učením se s dětmi se však může měnit
18






























































































   18   19   20   21   22