Page 33 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 33

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 Přílohy
Metodologie
Index technické vybavenosti ZŠ
- Průměr ze standardizovaných hodnot (průměr 0, rozptyl 1) ze dvou proměnných: školní intranet dostupný online žákům a rodičům; podpora BYOD
- školní intranet dostupný online žákům a rodičům – za každou školu nabývá hodnotu 0 (nemá) nebo 1 (má). Hodnota za ORP vyjadřuje podíl škol, které intranet přístupný online mají. Data z výkazu R-13 za školní rok 2018/2019.
- Podpora BYOD (bring your own device) - za každou školu nabývá hodnotu 0 (nepodporuje) nebo 1 (podporuje). Hodnota za ORP vyjadřuje podíl škol, které přístup BYOD podporují. Data z výkazu R-13 za školní rok 2018/2019.
Index využívání techniky učiteli ZŠ
- Standardizovaná hodnota (průměr 0, rozptyl 1) z proměnné využívání techniky učiteli ZŠ
- Využívání techniky učiteli ZŠ – Data z hospitací České školní inspekce za školní roky 2016/2017, 2017/2018 a 2018/2018. Hodnota vyjadřuje podíl hodin za ORP, ve kterých učitel v hospitované hodině účelné využil didaktické techniky, pokud byla k dispozici.
Index sociálních problémů
- Průměr ze standardizovaných hodnot (průměr 0, rozptyl 1) ze čtyř proměnných: podíl rodičů v exekuci, podíl dětí v bytové nouzi, nezaměstnanost v roce 2014 a podílu lidí v kategorii 15–64 se základním nebo nižším vzděláním
- Podíl rodičů v exekuci – Odhad procentuálního podílu exekvovaných rodičů v ORP – tedy kolik % lidí s dětmi v domácnosti má exekuce. Zdrojem dat je dataset společnosti PAQ, který čerpá z Mapy exekucí a Českého statistického úřadu (Czech Household Panel Study (CHPS)).
- Podíl dětí v bytové nouzi – Ukazatel, který ve Zprávě o vyloučení z bydlení za rok 2018 publikovala Platforma pro sociální bydlení a LUMOS. Jako „v bytové nouzi“ počítá zpráva ty lidi, kteří „1) jsou bez střechy nad hlavou nebo přežívají
31




















































































   31   32   33   34   35