Page 7 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 7

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 Úvod
• České školy jsou zavřené od poloviny března 2020. To vystavilo školy, rodiče i žáky bezprecedentní situaci, na kterou se většina z nich kvůli rychlosti šíření nákazy covid-19 neměla šanci připravit. Ačkoliv vláda na přelomu dubna a května představila předběžný plán postupného otevírání škol, není jisté, zda vývoj epidemiologické situace tento plán nezmění a zda se uzavírání všech nebo části škol nebude opakovat.
• Tato neočekávaná situace přinesla jak mnohé těžkosti, tak i některá pozitiva. Řada škol přešla rychle na kvalitní výuku na dálku, rodiče získali nový vhled a zapojení do vzdělávání svých dětí a začaly vznikat mnohé iniciativy pomáhající ve výuce na dálku.3 Navzdory těmto pozitivům a faktu, že jde o stejnou situaci pro všechny, ne všechny školy a rodiče jsou na tuto situaci připraveni ve stejné míře.
• Cílem této studie je zjistit, do jaké míry by mohlo být vzdělávání žáků z rodin s nízkým socioekonomickým statusem (ESCS)4 ovlivněno výukou na dálku. Tito žáci se na první pohled zdají být jednou z nejvíce ohrožených skupin společně například se žáky s mentálním a zdravotním postižením. To by představovalo pro české školství závažný problém, protože již teď jsou nerovnosti ve vzdělávání v Česku jedny z nejvyšších v Evropě (PISA 2018). Studie navíc ukazují, že žáci s nižší úrovní ESCS mají nižší aspirace (Straková a kol. 2017), a tak méně častý kontakt s učiteli a spolužáky během distanční výuky by mohl dále snižovat jejich aspirace a motivaci k učení.
• Abychom mohli určit, jak školy a rodiny (ne)zvládají distanční výuku,5 potřebujeme kvalitní data přímo z terénu. Na jejich základě bude možné formulovat vzdělávací politiky, které pomohou těm, co to nejvíce potřebují. Data přímo z terénu zatím přineslo šetření realizované Českou školní inspekcí (ČŠI) ve školách a šetření společnostmi PAQ a Kalibro a Univerzitou Karlovou mezi rodiči a žáky. Zmíněná šetření dávají důležitý, ale zatím nekompletní obrázek o průběhu výuky na dálku ve školách.
3 Ty lze najít na stránkách a jejich rozcestnících: https://nadalku.msmt.cz/cs, https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Ceska-skolni-inspekce-pripravila-opakovaci-a-procv
4 ESCS je z anglického Economic, Social and Cultural Status.
5 Dále používáme pojmy výuka na dálku a distanční výuka jako synonyma.
       5

























































































   5   6   7   8   9