Page 8 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 8

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 • Tato empirická studie je založena na datech z doby před pandemií. Popisuje faktory, které mohou ovlivnit dopady distanční výuky na vzdělávací nerovnosti v Česku. Jelikož se jedná o data z let před pandemií a zavřením škol, nevypovídají o skutečném stavu ve výuce na dálku během současné pandemie. Mohou nicméně identifikovat rizikové faktory pro vývoj sociálních nerovností ve vzdělávání, které nebylo možné postihnout prozatím realizovanými šetřeními.
• Pro analýzu dopadu výuky na dálku v Česku jsme použili dva typy dat – na agregované úrovni jsou to data z inspekčních šetření ČŠI, z výkazů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a z dat připravované analýzy sociálních problémů v obcích vytvořeného společností PAQ.6 Pro detailnější vhled zároveň používáme data na individuální úrovni z mezinárodních šetření TIMSS 2015, PISA 2018 a TALIS 2018. Všechna mezinárodní šetření poskytují informace o žácích a výuce na školách na základě detailních dotazníků žáků, učitelů a ředitelů škol, která nám zároveň umožňují analyzovat faktory z různých pohledů.7
Jak může výluka výuky dopadat na jednotlivé žáky? Přehled literatury
• Proodhaddopaduvýukynadálkunasociálnínerovnostivevzděláváníje dobré jako první krok odhadnout extrémy, které by mohly nastat u jednotlivých žáků. To znamená přibližně určit rozdíl mezi dopadem na žáka, který nebude mít po celou dobu žádnou výuku, případně ji bude ignorovat, a na žáka, který díky kvalitní distanční výuce prakticky nepocítí rozdíl. Dopad na drtivou většinu žáků se bude samozřejmě pohybovat mezi těmito extrémy. Ale odhad maximálního dopadu nám pomůže přemýšlet lépe o dopadech výuky na dálku na sociální nerovnosti. Vzhledem k tomu, že odhady dopadů, které v této části prezentujeme, jsou z jiných situací než dlouhodobě zavřených škol z důvodu epidemie a ze Spojených států, je nutné je brát pouze orientačně, nikoliv jako přesné odhady.
6 Předběžná verze vydaná ve spolupráci s Data Rozhlas: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/mapa-data-skolstvi- regiony-exekuce-bytova-nouze-ubytovny-zakladni-skoly-daniel_1911270600_nkr
7 TIMSS 2015 se konkrétně zaměřuje na reprezentativní vzorek žáků čtvrtých tříd základních škol a PISA 2018 zase na vzorek patnáctiletých žáků, ze kterého jsme pro účely naší analýzy vybrali reprezentativní vzorek patnáctiletých žáků základního vzdělávání. TALIS 2018 pak sbírá detailní informace o učitelích a ředitelích škol, které se dají napojit na šetření PISA 2018.
   6



























































































   6   7   8   9   10