Page 20 - IDEA Studie 02 2023 Pandemie a ocekavani
P. 20

PANDEMIE A OČEKÁVÁNÍ RODIČŮ OHLEDNĚ NÁVRATNOSTI INVESTIC DO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ IDEA 2023  koeficient statisticky významný. To by mohlo naznačovat, že v rodinách, kde žáci potřebovali výraznější podporu rodičů, mohli rodiče zjistit, že jim nejsou schopni efektivně pomoct. Nižší očekávaná návratnost času lze pozorovat u rodičů s nižším vzděláním jak v případech, kdy rodiče nebyli spokojeni s distanční výukou, tak i v případech kdy byli spokojeni s distanční výukou (Graf A2). Ke snížení návratnosti věnovaného času mohlo tedy docházet i v případě, že děti a rodiče měli podporu ze školy. Ke statisticky významnému poklesu očekávané návratnosti finančních investic došlo pouze u rodičů s nižším vzděláním (Graf 7). Pokles je o něco vyšší pro rodiče, kteří nebyli zároveň spokojení s distanční výukou (Graf A3). To by mohlo naznačovat, že rodiče se zkušeností s méně kvalitní distanční výukou začali mít pochybnosti o kvalitě vzdělávacích aktivit, které mohou zaplatit dětem. Podobný efekt sice nevidíme u rodičů s vyšším vzděláním, ti ale v průměru žijí v oblastech s vyšší nabídkou vzdělávacích aktivit. Bližší analýzu této hypotézy data bohužel neumožňují. Graf 7: Změna v očekávání návratnosti finančních investic rodičů do vzdělávání dětí během pandemie (dělení podle vzdělání rodičů a schopností dítěte ve scénářích, procentní změna dubna 2021 oproti dubnu 2020) 10 5 0 -5 -10 -15                           Slabší žák Nadprůměrný žák Rodič bez VŠ Slabší žák Nadprůměrný žák Rodič s VŠ Poznámky: Sloupečky zobrazují koeficienty z regresní analýzy s individuálními fixními 3 136 (bez VŠ, slabší žák), 2 993 (bez VŠ, nadprůměrný žák), 1 607 (s VŠ, slabší žák) a 1 852 (s VŠ, nadprůměrný žák) pozorováními. Úsečky představují standardní chyby. Koeficienty jsou získané z regresní rovnice, ve které jsou vysvětlující proměnné stejné jako v Tabulce A4. Standardní chyby klastrované na úrovni jednotlivce. Pozorování vážená podle popisu v sekci Data a metodologie. Vysvětlovaná proměnná je přirozený logaritmus očekávaného příjmu dítěte ve 30 letech. 18 Procentní změny 


































































































   18   19   20   21   22