Page 21 - IDEA Studie 02 2023 Pandemie a ocekavani
P. 21

PANDEMIE A OČEKÁVÁNÍ RODIČŮ OHLEDNĚ NÁVRATNOSTI INVESTIC DO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ IDEA 2023  Shrnutí Tato studie analyzuje, jestli pandemie ovlivnila očekávání rodičů, jak moc investice ze strany rodičů (čas a finance) mohou napomoct dětem ve vzdělávání. Analýza ukázala tři hlavní závěry: 1. Během pandemie se rodičům zvýšila očekávání, že vzdělávání u slabších žáků vede k vyšším příjmům oproti době před pandemií. Očekávání budoucích příjmů u slabších žáků vzrostla o 5 %, kdežto u nadprůměrných vůbec. 2. Rodiče očekávají, že věnovaný čas ani finanční prostředky nejsou tak efektivní pro rozvoj dítěte, jak si mysleli na začátku pandemie. Přesněji, očekávaná návratnost těchto investic se snížila o třetinu. 3. Zkušenost s distanční výukou, kdy měli rodiče možnost lépe poznat, jak přesně vzdělávání vypadá, jak je v dané škole kvalitní a jak moc dítěti pomáhá v rozvoji, se zdá, že nejvíce souvisí s pozorovanými změnami v očekáváních rodičů. Výsledky ukazují, že si rodiče uvědomují důležitost vzdělávání o něco více než před pandemií pro slabší žáky. Na druhou stranu si začali více uvědomovat svoje limity. To by mohlo posílit podporu vzdělávacích politik, které mají pomoct slabším a znevýhodněným žákům. To může představovat nejenom doučování ve školách a mimo ně směřované ke slabším žákům, ale také například silnější podporu školního personálu (asistenti pedagoga, školní psychologové apod.), indexové financování nebo podporu pedagogům a vedení školy (střední článek řízení). Pozorované snížení očekávané návratnosti investic ze strany rodičů může mít negativní dopady. Pokud to bude znamenat, že rodiče si nyní budou myslet, že jejich zapojení nemá takový smysl, mohou věnovat dětem méně času i peněz. Tím spíše, že by větší pokles investic pravděpodobně nastal v rodinách, kde mají zkušenost se slabší distanční (a dost možná i prezenční) výukou. Je ovšem možné, že si rodiče jen lépe uvědomili vlastní limity, aniž by chtěli dětem věnovat méně času a peněz a budou chtít činnosti přesunout na profesionály a více se zajímat o kvalitu školy. Jelikož je zapojení rodičů pro rozvoj dítěte klíčové, zasluhuje si tato otázka další studium. V neposlední řadě, kvalita distanční výuky během pandemie se výrazně lišila mezi školami (ČŠI 2021, PAQ 2020). Naše analýza ukázala, že kvalita distanční výuky nemusí mít jenom přímé dopady na vzdělávání dětí, ale může děti ovlivnit i nepřímo přes očekávání a názory rodičů. 19 


































































































   19   20   21   22   23