Page 10 - IDEA Studie 03 2019 Zatizeni domacimi ukoly
P. 10

Tabulka 1: Popis znění otázek a nabízených odpovědí v žákovském dotazníku TIMSS 2007
  Otázka
1. Jak často vám učitel zadává domácí úkoly z uvedeného předmětu?
2. Když vám učitel zadá domácí úkol
z uvedeného předmětu, kolik minut ti úkol obvykle přibližně zabere?
Nabízené odpovědi
Každý den
3x nebo 4x týdně
Jednou nebo 2x za týden Méně než jednou za týden Nikdy
0 minut
1–15 minut 16–30 minut 31–60 minut 61–90 minut
Více než 90 minut
      Otázky 1 a 2 analyzujeme jednak odděleně a dále zkombinované formou součinu, který dále nazýváme zátěží DÚ. Jelikož se časové dotace výuky předmětů liší, standardizujeme každý ze tří ukazatelů na průměrnou vyučovací hodinu v rámci dané země (hodnoty DÚ vyděleny týdenní hodinovou dotací). Použité ukazatele lze potom interpretovat následovně:
Četnost zadávání DÚ: procento hodin, kdy žák dostane DÚ.
Délka zadaného DÚ: průměrná doba strávená žákem nad vypracováním zadaného DÚ.
Časové zatížení DÚ: průměrná doba strávená žákem nad vypracováním DÚ připadající na jednu vyučovací hodinu (součin četnosti a délky DÚ).
Zaměřujeme se na dvě hlavní otázky:
(i) Jaké je časové zatížení DÚ v ČR ve srovnání s ostatními zeměmi.
(ii) Jak se liší zatížení DÚ podle charakteristik škol, učitelů a žáků.
To v sobě skrývá řadu podotázek. Například: Tráví žáci ze slabšího socioekonomického prostředí více, či méně času nad DÚ, zadávají učitelé používající spíše klasické výukové metody více, či méně DÚ, zadává se více DÚ v matematice, nebo v přírodovědných předmětech?
8














































































   8   9   10   11   12